PRIVATE NEWSPAPERS AND BIASED NEWS COVERAGE IN GHANA: A
COMPARATIVE CONTENT ANALYSIS OF THE DAILY GUIDE, THE ENQUIRER, THE
CHRONICLE AND THE DAILY DISPATCH NEWSPAPERS.

BY
ALEXANDER NYARKO YEBOAH
10508834

THIS LONG ESSAY IS SUBMITTED TO THE UNIVERSITY OF GHANA, LEGON IN
PARTIAL FULFILMENT OF THE REQUIREMENT FOR THE AWARD OF MA
COMMUNICATION STUDIES DEGREE

JUNE, 2016



DECLARATION

I declare that, except for references to other people’s work which have been duly acknowledged,
this long essay is a result of my own research conducted at the Department of Communication

Studies, University of Ghana, Legon. The work was supervised by Professor Kwame Karikari.

Prof. Kwame Karikari Alexander NyarkoYeboah

(Supervisor) (Student)



University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

DEDICATION

I dedicate this piece of study to the glory of God who has made it possible for me to reach this

far, and to my two lovely kids, Ekyia NyarkoYeboah and Nana Opuni Yeboah.




ACKNOWLEDGEMENT

This piece of work has reached this level through the grace of the Almighty God, and | remain
grateful for his wisdom and strength that took me through the hectic but refreshing moments of
undertaking this research. |1 am very indebted to my brother WOII F. Asante Yeboah whose

assistance was of great help during the trying moments.

This work wouldn’t have shaped out the way it did without the wonderful and expert guidance of
my supervisor, Professor Kwame Karikari. Prof., | would forever be grateful for your insight and
time you spent on this work. | am equally grateful to all other lecturers of the Department of
Communication Studies for the knowledge imparted to me during my stay in the school. | would
also want to appreciate the assistance of the Heads of Libraries of the Ghana News Agency, the
Padmore Library, The library of the Department of Communication Studies and the Editors of

the four Newspapers who gave me audience.

Finally, I am very grateful for the wonderful contribution from my class mates during the hectic
moments of our study in the department, particularly Rev. Father Jonas Atarah. May God bless

and reward you all.



TABLE OF CONTENTS

PAGE
DeClaration ........co.iuuiniie i i
DediCation ... ..c.eie i i
ACKNOWIBAQEMENT ...\ e iii
Table Of CONTENLS. ... . .ottt e e v
List of tables............. S G LU . . . .. .. viii
List of charts............. R0 T8 #5 SENEE ™% . 47 S % AT BN .. IX
Abstract ................. R .. ... S SR . SN X
CHAPTER ONE: INTRODUCTION
1.1  Background to the StUAY........ceineiiiniii i, 1
1.1.1 Biasinthe Private media...............ccooiiiiiiiiiiiiiininnanne. 4
1.2  Problem StatemdiiNuuuuuum_m— i o .. .. .. 6
1.3 Objectives OF the StUY.......ooviniiii e, 9
14 Research QUESTIONS. .. ... ... .. e e, 9
15 Research Hypothesis ........ ... e 9
15.1 Reasons for the hypothesis ..................ooii . 10
1.6.  Scope Of the StUAY........cooviuiniii e 10
1.7 Significance of the study............oooiiii i 11
1.8 Newspapers under the study............ccooviiiiiiiii e 11
1.8.1 Profileofthe Daily Guide............ccooiiiiiiiii 11
1.8.2 Profileof The Enquirer...........cooiiiiiiii e, 12



1.8.3 Profile of The Chronicle...... ..o vee e e e 12

1.8.4 Profile of The Daily Dispatch............ccocco e ieiii e e e 13

1.9  Operational Definition of CoNCeptS.........cevvivriiriiiiiiiiieieienn, 13
1.10  Organization of the study................oooiii 14
L1 SUMIMAIY . .t 15
CHAPTER 2: LITERATURE REVIEW
2.1  Introduction..... S 0 U A . .. . .. 16
2.2 Theoretical framework............coooi i 16
2.2.1 The Concept of News Framing...........ccccoeieviiiiiinininnn.. 17
2.2.2 How framing was used in this work..................cooiii . 18
2.2.3 Critique of Framing Theory..........cccoovviiiiiiiiiiiieiei i, 19
2.3  Related Literatu e Sy SS—" . . . . . .. . . 21
24  Summary ....... | S TR ... 32

CHAPTER THREE: METHODOLOGY

3.1
3.2

3.3

3.4

3.5

Introduction . - - - - - - - - NN | e . - 33
Content Analysis Desig@n............oooviiiiiiiiiiiii i 33
Universe and Samip ] oS e e e . . ...eeeeee . 34
3.3.1 Sampling Technique and Procedure...................cooooiiiiin.n. 34
Data ColleCtion.........o.einii e 36
3.4.1 Data Collection Technique............c.oooiiiiiiiiiiiiiiieenn, 37
3.4.2 Data Collection Instrument..............coooeviiiiiiiiiiniinnnn.n. 37
3.4.3 Data Collection Procedure...............oooeiiiiiiiiiiiiiiiinen 38
Units Of ANalySiS. ..oouuieeiii e e 41



3.6 Data AnalysiS ..o 41
3.7 Inter-Coder Reliability.........coooiiniiiiii e 42

3.8 SUMMAIY ..ttt 43

CHAPTER FOUR: ANALYSIS OF DATA

4.1 INtrodUCtiON. .....ee e 44
4.2  The nature of news coverage by the four newspapers......................... 44
4.3  Testing of hypothesis .......oouiiniiiii e, 52
4.4 Summary........ [ 8.7 S AT BN N AT BN 54
CHAPTER FIVE:  FINDINGS
ST A 311 {014 10115103 D PR 55
5.2 Number of Stories Published by the Four Newspapers....................... 55
5.3  Extent of Bias found in News COVErage ............ooevuiieiieninuinniean... 55
5.3.1 CategorigiONSIOTICENN . W0 4 W0 SESEEENEN . 56
5.3.2 Placement Of STOTY .....eoueiiniitiiii e 59
5.3.3 Headline..... S .. ....... 60
5.34 Word Choice and Tone..............ooeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiieeeeaenee. 62
5.3.5 Photo, Caption, Camera Angle............ccoveiiiiiionieinniiiiinnnnnn. 66
9.4 HYPOhESIS . ooeeneiit e 67
55  Summary of FINdings ......coooiimiiii 67
5.6 CONCIUSIONS ..ot 68
5.7 Limitations of Study ... 69
5.8  RecomMmEeNdations. ........o.uvuiuuiniitiit it 69
APPENAIXES  +.eeneiit ettt e 70

Vi



University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

Bibliography

........................................................................

vii



University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

LIST OF TABLES
TABLE TITLE PAGE
1. Newspaper ID. ..o 44
2. Placement of StOTY.......covuiiniiii i 47
3. Word Choice and TONE ........c.ooiieiiiiiiiiiiiiiii i 49

4. Direction of bia

viii



University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

LIST OF CHARTS
CHARTS TITLE PAGE
A, Category Of STOTY ..oovuiiiii i 45
B. Headline ..........coooviiiiiii e, 48
C. Photo, Caption, Camera Angle .............ccoovveiiiiniiiinnnnnn 51




ABSTRACT

This research was undertaken with the aim of determining whether bias occurred in news
coverage by private newspapers in Ghana. The study focused on the year 2014 which was the
period just after the 2013 presidential election petition at the Supreme Court. This period was
chosen because it was the era immediately after a major election dispute in Ghana and rivalry
between the feuding parties, the National Democratic Congress (NDC) and the New Patriotic
Party (NPP) was perceived to be high and the researcher thought that was a good time to test the
level of sympathy of the chosen newspapers towards either of the two parties. Contents of 336
issues of the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle, and The Daily Dispatch newspapers,
which were published from January to December 2014, were analyzed. It was discovered that the
four newspapers published stories that were clearly biased towards one political party or the
other when same editions of stories published by the newspapers were content analyzed. The
assumption that the more sympathetic a newspaper is towards a particular political party the less
likely it would be negative towards that party was supported by the data. The news articles
demonstrated bias with respect to the various variables (Headline, word choice and tone, Photos,
captions and camera angles) that were tested. No bias was shown in the placement of stories as

all important stories were placed at the front pages of all four newspapers.

Key words: Bias, Private newspapers, Partisan, News coverage.



CHAPTER ONE
INTRODUCTION

This research essentially provides analysis on news coverage by the Daily Guide, The Enquirer,
The Chronicle, and The Daily Dispatch newspapers. It is a comparative content analysis that
addresses the issue of political polarization of Ghana between the National Democratic Congress
(NDC) and the New Patriotic Party (NPP) and its influence on the dissemination of news by
private newspapers in Ghana. The introductory chapter discusses the nature of bias that is
associated with private news coverage in Ghana. The statement of the problem, objectives,
hypothesis, scope and significance of the study are addressed. In addition, the chapter gives an
overview of the newspapers analyzed, operational definition of concepts, organization of the

study and summary of the chapter.

1.1 Background to the study

Gadzekpo (2007) observes that “Ghana’s media history, much like its political history, has been
chequered and marred by decades of political as well as economic instability.” By this Gadzekpo
attests to the struggle the Ghanaian media, particularly private news media has gone through
over the years in trying to establish itself as the fourth estate of the realm. And in doing so it has

acquired a particular nature that is worth studying.

Private newspapers, since their onset in Ghana in the 1800s, have been primarily papers
established to fight for the interest of the indigenes of the Gold Coast. With the dawn of the
1900s, the nationalist struggles gave birth to newspapers that were purely for the projection of

the agenda of independence. And so Ghana has a history of newspapers that were set up for



propaganda purposes as a way of inspiring the people of the colony to rise against colonial rule.
This fact is attested to by Karikari (2000) when he claims that “it is well known that colonial rule
was ousted with the decisive involvement, indeed quite often the mobilizing role, of the
newspaper in the nationalist movement almost from the introduction of that medium of mass
communication into the colonies.” As such a paper like the Evening News, established by
Kwame Nkrumah, was used to mobilize support for his campaign for independence as the literal
drive for the Convention Peoples Party (CPP). The Ashanti Pioneer, also a partisan paper,
championed the interests of the UGCC during that era, Ekwelie (1971), The Press in Gold Coast

Nationalism.

With the attainment of independence, the press came under the censorship of Dr. K. Nkrumah,
(Ansah, 1991:93). Nkrumah knew the partisan nature of these newspapers and therefore sought
to control their work. He therefore established the Ghanaian Times, and later bought the Daily
Graphic, cutting off any competition whatsoever. Private papers were also banned with the

passage of the Newspaper Licensing Act, 1963 (Act 189).

The overthrow of the Nkrumah government saw another dimension of the press in the political
history of the nation. According to Gadzekpo (2007), it gave birth to prolonged years of mostly

military regimes which equally had a check on the press.

The dawn of the Fourth Republic saw the liberalization of the airwaves which brought with it the
birth of tens of private newspapers. The private press resumed its political involvement with the
freedom to publish stories in a pluralistic media atmosphere. A trend, therefore, started in our
media-political marriage in which newspapers emerged for both opposition and government

parties.



This freedom of the press became pronounced with the repeal of the criminal libel law by the

Kufuor administration.

It can now be said that there are private newspapers which might have succumbed to the political
polarization of Ghana between the National Democratic Congress (NDC) and the New Patriotic
Party (NPP). This would mean that there may be a split in the allegiance of the private media
along these two major political parties. This may create a certain bias in the reporting of stories
as the political affiliation of a newspaper may have influence on the kind of angles stories take in

this paper.

The study is situated in the post Atta-Mills era because by then Ghana had long gone past the
culture of silence, Jerry Rawlings had opened up the airwaves and John Kufuor had repealed the
criminal libel law. The year 2014 was chosen because that was the era immediately after a major
election dispute in Ghana and rivalry between the feuding parties, the NDC and NPP was
perceived to be high and the researcher thought that was a good time to test the level of

sympathy of the chosen newspapers towards either of the two parties.

Certain categories of stories were chosen for this analysis. These were issues of national
importance which made news in the said dispensation. News stories on each category reported
by the four newspapers were content analyzed to bring out their similarities and differences as a
way of showing bias or otherwise in dissemination of news. The news stories were categorized

under Economy, Election Issues, Governance, Corruption, Health, Legal and Energy.



1.1.1 Bias in the Private Media

News and information are cultural products. i.e. they are products designed for the common
good by informing citizens as to issues of national importance, etc., Mosco (2009). However
this common product is packaged and sold on the market with the aim of making profit. This
commodification of news and information according to Mosco, comes with it the tendency to
bias news stories. This is because the owners of these media houses are only mindful of the
profit considerations and therefore would present news in a way that would serve their market

interests.

The issue of ownership therefore serves to limit the tendency of plurality of the media. In this
regard it becomes obvious that reporters and editors are mindful of the demands of owners of

their news media in the way they package and present news, Mosco (2009).

This situation becomes worse with the concentration of media ownership in the hands of few

entrepreneurs who invest in these enterprises and expect financial returns.

In relation to the polarized nature of the Ghanaian political landscape owners of media houses
have the tendency to present news and information that serve the interest of one political party
or the other. This is in response to the perceived market for information that seems to favor or
denigrate one party or the other in relation to the political ideology of the newspaper. This fact is
supported by Bitheryst, et. al. (2011), in which they observed the role audience plays in news
dissemination. According to them news media tend to respond to the demands of certain groups
of people whose tastes must be satisfied in order for the newspaper to stay in business. And in

doing so the news media tends to bias the stories in that regard.



Bias in news media report occurs because a news media, in responding to pressure to tilt news to
favor a political party, frames news in a certain way. This is because the way news is framed has
the tendency to bias the news item or otherwise. This makes framing analysis an essential part of

this work.

A frame is “a central organizing idea for making sense of relevant events and suggesting what is
at issue,” (Gamson,1989:157). This means that facts are neutral until they are framed. In this
vein, the way the press frames an issue will determine the extent of appreciation of that issue by
the audience. On this point Gamson argues that facts “take on their meaning by being embedded
in frames or story lines that organize them and give them coherence, selecting certain ones to
emphasize while ignoring others” (p. 157). What framing thus, therefore, is to project some facts

above others.

In this work, biases were detected by studying how the four newspapers framed stories on the
same issue. For instance if there is a news item carried by all four newspapers, the researcher
looked at how each story framed the news to determine what was stressed by what paper, where
the story was placed in the newspaper, the kind of picturesque enhancement that came with the
story, the nature of the headline, etc., to determine bias or otherwise by the newspaper. In doing
this the researcher was able to determine how each paper treated each news item.

Looking at it in terms of the two political parties, one could see clearly the direction of bias by a
newspaper. This is done because the main variable (tone and choice of words) was used to
determine direction of bias by detecting whether a paper was consistently negative towards one

party or the other.



This research work is basically looking out for partisan bias, i.e., “the real or imagined tendency
for news media and journalists to give positive coverage to parties, candidates or policies with
which they agree, and negative coverage to those with which they disagree,” Stromback and
Aalberg (2008). With this bias would be clearly established when a paper consistently give
negative coverage about issues in relation to a particular political party on issues of national

importance.

1.2 Problem Statement

Karikari (2000) observes that “The split of the United Gold Coast Convention (UGCC) and the
emergence of the Convention People’s Party (CPP) militancy in 1949 polarized the anti-colonial
political forces. The press was also divided along these lines.” In the same vein, the nation is

currently split politically between the NDC and NPP.

As Mosco (2009) observed that the ownership of a news media has an influence over the
direction of editorial, such that it is possible to bias news stories in the light of political
polarization because of the owner’s political ideology. To this end it is worth studying to find out
whether private newspapers in Ghana which are clearly established by private individuals have
the ability to resist political influence by the two most dominant political parties in Ghana today
which have so much control over the news market due to the perceived polarization of the

citizens along the lines of these two parties.

To this end, the research wants to solve the problem of whether the polarization of the nation
between these two major political parties in Ghana has indeed polarized the media landscape,

particularly the private media. This would help establish whether political sympathy of a

6



newspaper could be linked to the direction in which stories take in relations to the two foremost

political parties in the nation.

The researcher is embarking on this work primarily because he wants to determine the
contribution private newspapers are making to the enhancement of media plurality in Ghana, i.e.
whether they are using their media as platforms to project divergent views on issues or are rather

limiting it through their political affiliations and influence of ownership.

The researcher focused on bias in news reporting because he believes that the bid to inform the
Ghanaian society can be affected when bias affects media outlets in the discharge of their duties.
This is because it would prevent society from being well informed and that could disturb the

democratic practice which dwells on information.

This research would be relevant to academia because it would expose the state of our private
media with regards to biased reporting which could bring modification in curricula to include

courses on ‘biased reporting’ as a way of equipping students .

Industry on the other hand would benefit from this study because it would be informed of the
consequences of biasing news stories as it would make them know how less credible they would

be in the eyes of right thinking members of society.

The following are some research works that have been done in Ghana about bias in news

coverage:

Sarfo, Amponsah and Addo-Danquah (2015) researched into biased reporting by The Herald,

The Democrat, The Ghanaian Times and Daily Guide newspapers during the 2012 Presidential



Petition at the Supreme Court. The limitation of this work has to do with the fact that a
presidential petition is already a political issue and therefore it is obvious the newspapers would
take sides on the issues. This was corrected in this presented research because it didn’t limit the
work to only one issue but had a cross section of national issues that would help to determine
how the newspapers reported on issues other than political. The current research looked at issues

under Economy, Health, Elections, etc.

Amponsah (2012) looked at coverage of presidential campaigns in Ghana by content analyzing
the Daily Graphic Newspaper. He observed the tone of language used by the two leading
political parties, the National Democratic Congress (NDC) and the New Patriotic Party (NPP)
and realized that they were always negative and positive towards their rivals and themselves

respectively.

The void this current research wants to fill is that Amponsah used one newspaper which is also a
state owned paper. His work was also limited to only elections. The current research wants to
find out how private newspapers, which are more prone to partisan influence, would report bias

on a variety of issues of national importance.



1.3 Objectives of the study

The objectives of the study were:

1. To determine whether bias occurred in the reportage of news stories by the Daily Guide,
The Enquirer, The Chronicle, and The Daily Dispatch newspapers.

2. To determine the direction of bias that occurred in relation to the NDC and NPP.

1.4 Research Questions

The research was guided by the following questions:

RQ1: To what extent did the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle and The Daily Dispatch
newspapers reflect bias in their news reportage?

RQ 2: To what extent did the stories show negativity or positivity towards either of the two

political parties?

1.5 Research Hypothesis

Wimmer and Dominick (2003: 24) explain hypothesis as “a formal statement regarding the
relationship between variables and is tested directly. The predicted relationship between the
variables is either true or false.” In view of the problem under study, and the theory of framing
analysis within which this study was contextualized, the research set out to address this
hypothesis:

H1: The more sympathetic a newspaper is towards a particular political party, the less likely it

would be negative towards that party.



1.5.1 Reason for the Hypothesis

The hypothesis which states that the more sympathetic a newspaper is towards a particular
political party the less likely it would be negative towards that party was derived from Baron
(2003). Newspapers often frame news with either a negative or positive tone. The reason being
that certain news stories suit a perceived political agenda compared to others, as such a paper is
likely to be negative towards issues of its perceived political rivals. Negative or positive news
serves to reinforce perceptions of the audience about the position on an issue as such the media
house would be prepared to publish in that manner in order to maintain their audiences. It is also
geared towards projecting the interest and aspirations of a particular political party over the
other. And so in testing this hypothesis, the researcher is seeking to establish the occurrence of
bias through the tone of stories covered. The researcher therefore wants to test whether the Daily
Guide, The Enquirer, The Chronicle and The Daily Dispatch newspapers were positive or

negative towards the NDC or NPP.

1.6 Scope of the study

This study analyzed the extent of biased reportage by private newspapers in Ghana. There are
several private newspapers in Ghana that report on national issues. For the purpose of this study,
only the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle and The Daily Dispatch newspapers were
content analyzed. The study was, however, limited to coverage of news stories during 2014. The
year 2014 was chosen because it was the year immediately after the presidential election petition
held in Ghana and the researcher wanted to see how the private newspapers have been affected

by the rivalry of the NDC and the NPP after the hot legal battle.

10



1.7 Significance of the study

A lot of studies have been done in the area of bias in news coverage by private newspapers
across the world. This research however is to fill the gap of research work in the area of bias in
news reportage by the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle and The Daily Dispatch
newspapers. It would therefore help to determine the state of the private press in Ghana in

relation to political polarization.

1.8 Newspapers under the study

The newspapers selected for the content analysis were the Daily Guide, The Enquirer, The
Chronicle and The Daily Dispatch. These newspapers were selected basically because they are
private newspapers with daily issues. Their selection is also because, unlike other private
newspapers such as the Democrat, The Statesman, The Informer, etc., they are consistent on the
market and have a wider circulation in the nation. (Their circulation figures are quoted under

profile of newspaper)

Again, the choice of the print media was partly because Moemeka (1991) noted that the print
media have a permanent attribute which neither radio nor television has. He added that the

newspaper could be read over and over again to enhance better understanding.

1.8.1 Profile of the Daily Guide
The Daily Guide is the most widely-read private newspaper in Ghana (Press Reference, 2011). It
is owned by Honorable Freddie Blay, former First Deputy Speaker of the Parliament of Ghana

and the current Acting Chair of the NPP. It was registered in January, 1988, but actually started

11



publication in 1991. It started as a four-page weekly paper and later changed to a bi-weekly
paper until 2005 when it became a 16-page daily newspaper. According to Press Reference
(2011) it circulates about 60, 000 copies daily to all 10 regions of Ghana. It is published by

Western Publications Limited.

1.8.2 Profile of The Enquirer

The Enquirer started its publication on the 17" of March, 2005. It is owned by Raymond
Archer, a leading member of the National Democratic Congress. Currently, its circulation stands
at about 3000 copies a day, as indicated by the editor. Due to economic reasons only its Monday
edition is 16 pages with the rest being 12, the editor said this in an interview with the researcher
on the 19" of October, 2015. The paper is published by Focal Media Limited. According to the
Editor, Kojo Omaboe, the paper’s ideology “is to defend the current government,” which is the

NDC.

1.8.3 Profile of The Chronicle

The Chronicle is one of the leading private newspapers in Ghana. It was established in
September 1990, and was one of the most widely read private newspapers from 1992 to 1993, at
the dawn of the Fourth Republic of Ghana. It is owned by General Portfolio and Chronicle
Media Limited. It publishes from Monday to Friday with 16 pages. There is al2-page weekend
edition which carries soft news and human right stories. The Chronicle was voted the best
investigative newspaper of the year in 2003. According to Press Reference (2010), Maja-Pierce

quoted the total daily circulation figures for The Chronicle at 40,000 for the year 2009/10.

12



1.8.4 Profile of The Daily Dispatch

The Daily Dispatch was established in February 1998. It is owned by Allied News Limited
which is the publisher. It is a daily issue which brings out editions from Monday to Friday.
There are no weekend editions. It is made up of 12 to 16 pages and specializes in political and
economic research work. The paper is noted for conducting opinion polls during elections in
Ghana. The last such event was the 2012 General Elections in Ghana in which it predicted a win
of 52.2% for the incumbent John Dramani Mahama. The results came out 50.7%, which was

quite close.

1.9 Operational Definition of Concepts

According to Wimmer and Dominick (2003), operational definition gives specification on the
procedures one needs to follow in order to measure a variable. They believed observations are all
essential part of research and that one should get a clear picture of what is to be observed before
one carries out an observation.

The following concepts and variables were used in this study and have been operationally

defined:

Bias: Any attempt to present information by ensuring that the facts are slanted in order to favor
one side of an issue over the other in an attempt to influence audience perception of what the
issue is.

News coverage: Reportage of newsworthy events published by the newspapers.

13



Partisan: Projecting the interest of one political party or interest over the other in news
reportage.

Audience: Readers of a newspaper who have influence on the direction of news a media outlet
may take.

Protocol: Official source of news that is seen to be authentic and credible. They include state
institutions, civil organizations, academic institutions, etc.

Sensational: Statements or pictures that impact on the emotions of audience with the aim of
influencing them to toll a certain line of thinking in relations to a news article.

Neutral: The word used here denotes an attempt by a newspaper not to be negative or positive
on issues raised under the categories under study.

Political party sympathy: Having the urge to favor a particular political party mostly because a
newspaper may share similar political ideology with the party or simply because it favors the

paper’s share of the news market.

1.10 Organization of the study

This study provides analysis on how the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle, and The
Daily Dispatch newspapers covered stories in Ghana. The long essay consists of five chapters.
The introductory chapter looked at biased news coverage by private newspapers in Ghana. The
chapter argued for the responsible role the media could play in ensuring it stuck to objective
reportage in order to reduce political tension in the nation. Chapter two of the study provided a
discussion on the theoretical frameworks that underpinned the study. The study was set within
‘framing analysis.” It also reviewed studies that were carried out by other researchers that were

related to the current study.

14



Chapter three discussed the systematic methods followed in sampling the newspaper editions,
and in gathering and analyzing data. Chapter four is devoted to the presentation and analysis of
the findings using frequency tables, pie and bar charts, to make meaning out of the data
obtained. Chapter five discussed the findings of the study in relation to the relevant theoretical
frameworks and related studies. It also drew conclusions on the research and made

recommendations on the subject of bias is news coverage in Ghana.

1.11 Summary

This chapter introduced the study to find out about the extent of biased news coverage by private
newspapers in Ghana. The chapter provided background information on biased news reporting
by these newspapers. The chapter defined the problem being studied and outlined the objectives
and hypothesis that formed the focus of the study. Certain concepts that were applied in the
study were operationalized. Reasons for the choice of the newspapers and the period of the study
were also outlined. The next chapter presents the theoretical frameworks within which the study

has been situated.

15



Chapter Two

LITERATURE REVIEW

21 Introduction

The focus of this study is to determine the nature of news coverage by the Daily Guide, The
Enquirer, The Chronicle, and The Daily Dispatch Newspapers. The choice of the topic was
informed by the nature of our political landscape which is polarized between the NDC and the
NPP, and with it comes a plethora of private newspapers which have the tendency of being
sympathetic to either of the two political parties in response to the polarized nature of the
Ghanaian politics. And so there is the need to determine whether this allegiance to political
entities by the newspapers has made them tilt news in favor of these political parties. This
chapter discusses framing theory which forms the context within which the study has been
situated. It begins with an overview of the meaning of theory and the usefulness of theories in
mass communication. After that, framing theory is examined and critiqued with the objective of

developing a framework for the study.

2.2 Theoretical Framework

Severin and Tankard (2001) describe theories as “universal statements that define people’s
perceptions of how the world functions.” These researchers observed that mass communication
theories help in providing explanations about the process through which people learn from the
media, the uses to which people put mass communication, the role of mass media in influencing

people’s values and views, and the effect of mass communication on the public. In accordance

16



with the topic, the objectives and the use of content analysis in the systematic collection of

empirical data, the study was situated within the theoretical framework of ‘framing analysis.’

2.2.1 The Concept of News Framing

Framing theory “has become one of the most accepted theories within research in mass
communication and political communication, from 2000” (Bryant & Miron 2004). However the
recent antecedents of the theory can be traced back to Goffman (1974), who wrote about ‘frame

analysis.’

Framing theory in communication research deals with the organization of media texts, and the
roots of media framing and their effects (De Vreese, 2003). At the core of the theory, framing
looks at how events, issues or social players are organized in communicative texts and in the
minds of individual audiences. Tankard (2001, 100) offers a more specific definition within the
context of media framing. He says that “A frame is a central organizing idea for news content
that supplies a context and suggests what the issue is through the use of selection, emphasis,

exclusion and elaboration.”

Entman (1993; 2004, 5) also offers a more significant definition by saying that framing concerns
“selecting and highlighting some facets of events or issues, and making connections among them
so as to promote a particular interpretation, evaluation and/or solution.” It is therefore obvious
that framing takes place whenever one chooses what to include or exclude as well as what to

stress or un-stress in a communicative message.

17



This makes framing an inevitable tool in news production whether it is done consciously or
unconsciously. Framing is important also because the audience member makes use of news to
form opinions about issues not within their own domain of experiences. It can therefore be said
that the way the media frame politics has great influence on the way people value what is
reported to them by the news media (lyengar 1991). According to Entman (2004, 14) “The most
inherently powerful frames are those fully congruent with the schemas habitually used by most

members of society.”

In this regard, the effects of framing are modified by the socio-cultural context of the media
reporting and the audiences who are exposed to the news frames (Stromback and Aalberg, 2008).
This means that in a way framing can also be traced back to particular socio-cultural settings.
This is because journalists are generally part of the same socio-cultural context as their
audiences. But there are other important variables apart from socio-culture. These are the
political and the media systems, the context of an issue, the conditions of news production,

among others. These are the major variables in relation to the concept of ‘structural bias.’

2.2.2 How framing was used in this work

In this research framing was used to detect bias in the sense that it helped the researcher to
determine the negativity or positivity of stories published by the newspapers as a way of
determining whether a newspaper favored one political party or the other. This was done by the
researcher categorizing stories published by the newspapers under seven umbrellas which

included Economics, Governance, Corruption, Electoral issues, Health, Legal, and Energy.

18



The variables of Headline, Placement of stories, Tone and Photos were tested on each story

under these categories.

With respect to the tone and headline of a story, the researcher looked out for words that suggest
negativity or positivity towards either the NDC or the NPP. This would be done by attempting to
analyze words used denotatively and connotatively. Denotative analysis of words would help
bring out their root and literal meanings as used in the English language. Connotative on the
other hand would help establish figurative meaning that serves to bring out the intentions and
motives for a piece of writing. In doing so the researcher would be looking out for sarcastic and
satiric words, innuendos, as well as any other literary device that serves to give away the agenda

of the writer either as being negative or positive towards a particular political party.

In this work bias would also be detected by the placement of a story. This could be detected
when important issues are placed somewhere in the inside pages whereas other newspapers made
those stories their front page stories. This could be an attempt to prevent it from being picked
easily by the reader. Again bias would have been served if stories are accompanied by photos
and captions that denigrate or exalt the characters involved. And so facial expressions of smiles,
sadness, etc., as well as gestures captured by the camera could all help to make a story look

negative or positive.

2.2.3 Critique of framing theory

The theory of framing has, however, received a lot of criticisms from some scholars. Reese,

Gandy, and Grant (2003) believe framing studies are sometimes difficult to quantify. Entman

19



(1993) also pointed out that framing research is a divided and feeble concept, which has little
collective learning and relatively little theory building. Again, framing analyses are done without
previous preparedness and are based on definitions of frames that are used in only single studies

(Entman, 1993).

Baran and Davis (2003) indicated that framing is highly flexible and open-ended, as such
wanting specificity. These researchers believed framing doesn’t address the issue of the presence
or absence of effects. This is seen to obstruct causal explanations due to qualitative research
methods. Framing has the tendency to devalue the abilities of individuals by assuming that
individuals make frequent framing errors (Baran and Davis, 2003). A major setback was
identified by D’Angelo (2002) in the framing assumption. He claims that only the constant and
persistent patterns get the most attention, disregarding the understated and developing changes

that are within and outside the structures.

In spite of the limitations outlined, analyses of the content of the Daily Guide, The Enquirer, The
Chronicle and The Daily Dispatch were carried out to help determine how framing featured in
biased coverage of news stories in response to the political sympathy of these newspapers. The
tendency for media to influence the minds of the public as a way of generating support for
certain political parties informed the choice of framing for this study. How issues were framed in
terms of tone, headline, placement, etc, in creating bias were all relevant areas this study

explored.

The issue of specificity was addressed because this research was limited to finding out how news
was framed without majoring on its agenda setting tendencies. As such it would not make

assumptions as to the fact that the audience member makes error in his or her judgment of what

20



the issues are as critiqued by Baran and Davis (2003). Finally, the research ensured that it also
took into consideration other less dominant features that could affect the results instead of
concentrating only on the constant and persistent patterns as defined by D’Angelo. As such the
creation of the ‘other’ column in the categories of the variables helps to identify other issues that
could impact the results instead of the constant and persistent categories. (Please see coding

quide at the appendix)

2.3 Related Literature

Stromback and Aalberg (2008) wanted to fill the void of lack of comparative research with
regard to news coverage of national elections based on most similar systems design. As such
they conducted a research in which they compared election news coverage in Sweden and
Norway in 2002 and 2005 respectively. They chose the two countries because they have similar
media and political systems. “Both countries belong to the democratic corporatist model of
media and politics,” (Hallin & Mancini, 2004). Their media are commercial and tied to
organized social and political organizations with the state’s role relatively active but legally
limited. Their political systems are also similar as both countries practice parliamentary

democracies.

Their hypothesis was that similar political and media systems will produce similar news
coverage by the various newspapers. They content analyzed three newspapers each from Norway
and Sweden during the two elections. They used framing theory to assess the extent of similarity
that existed in the news coverage of the newspapers in response to their similar political and

media systems. They found out that even though coverage of the elections by the newspapers

21



were similar, differences occurred. They discussed the results of the research using the concepts
of structural and contextual biases. This looks at bias not in terms of partisan consideration but in

terms of the medium itself or the processes of news production.

The limitation of this research lies in the fact that it failed to take into consideration other
inherent factors that could have impacted on the general outcome of the results. As part of the
limitations of the framing theory D’ Angelo (2002) observes that only the constant and persistent
patterns get the most attention, disregarding the understated and developing changes that are
within and outside the structures. To this end the researchers should have broadened their work
to look at peculiarities in both the media and political systems which are not so obvious.
Stromback and Aalberg’s work, however, differs from the current research because whilst their
work is seeking to establish that bias occurs when news reportage come from newspapers with
similar political and media systems, the current work is looking at bias due to differences in

ideological considerations by newspapers.

Durante and Knight (2010) assert that with the introduction of the newspaper there has been
concern about partisan control over news coverage. According to them this is because
ideological media may influence voters who may be impressed by certain ideologies. This they
observed could lead to electoral advantage resulting in electing low quality leaders and the
formulating of poor policies. Their research was on the assumption that, first of all, ideological
control over news media will lead to biased content of news. This assumption is however
contrasted by the fact that profit considerations for private channels may outdo ideological
influences (but the case may not be so for the public channels). The second assumption is that

viewers would not respond to ideological control by switching to channels that agree with their

22



ideologies. The third assumption is that voters must respond to media content when choosing

between candidates.

The research is set in Italy where Silvio Berlusconi, a politician whose political ideology is
known, owns the main private television network; the main public television network is
traditionally controlled by the ruling political coalition. The research examined the news content
and viewership of the six top national television channels before and after the 2001 elections in
Italy. After the election control of public television was shifted from the centre-left to the centre-

right as a result of the switch in power to Berlusconi’s political coalition.

Their research sought to establish whether or not partisan control of the media affects news
content. This they did by developing a measure of station ideology, i.e. they tried to determine
the ideological leanings of the media houses. They found out that more speaking time was given
to the right when the right was in power than the left when the left was in power. They concluded

that Berlusconi’s private network is biased towards the right.

The limitation of this work has to do with Durante and Knight’s inability to capture the
percentage of persons who would otherwise stick to their old stations after the switch in power.
By this they could have compared their number to that of those who changed station to see if that
could have substantially affected the poll. The relevance of Durante and Knight’s work to this
research is that perceived interest of the public influences news media houses to channel news
that would be accepted by the people. News publication, therefore, tends to be skewed in such a
way that it responds to what is the expectation of their audience. In the same vein, these private

newspapers under this research know the expectations of their partisan audiences, as such may

23



skew the news in order to perpetually get their loyalty as determined by Durante and Knight

(2010).

Atkeson and Krebs (2008) examined whether bias exists in the press's treatment of male and
female candidates. They used mayoral elections in the United States of America for their
analysis. Firstly, approximately three out of four of all cities used nonpartisan ballots meaning
that the influence of partisanship is a bit subdued in local politics. In the same vein they observed
that, urban populations are largely Democratic, therefore local polls often array intraparty
candidates against each other, which makes party identification an irrelevant sign for voter
decision making. This background allowed the researchers to control the confusing effects of
party affiliations.

They focused on open-seat races, where incumbency was not an issue. They wanted to find out
whether media coverage of inter-gender mayoral candidates was different or biased, and to
determine whether a female candidature would change the scope of issues discussed in the
campaigns. They wanted to see if there would be differences in how male and female mayoral
campaigns are covered by the news media. This they did by analyzing the coverage of six recent
mayoral races. The chosen races represented a combination of inter-gender and intra-gender
races so that comparisons both within and between contexts can be examined. Specifically, they
chose recent, nonpartisan, open-seat, and competitive elections in large cities with a major

newspaper.

They found no difference in candidate coverage within each type of race in terms of the general

attention given to each candidate. With regards to candidate electability, there was no evidence

24



to show that the reporters focused more on women. The third hypothesis observed that issue and
trait coverage may be different for females than males, and that there may be differences in
consideration given to male and female issues across race perspectives. This is likely because

gender stereotypes bias journalists’ attention to female candidates due to compassion.

The limitation of this work has to do with the assumption that partisanship in mayoral elections
IS subdued in the United States. This assumption could affect the results because partisan
influence could be the reason for a particular outcome in the mayoral elections instead of gender
or the absence of incumbency. In this current research work, however, the researcher was keen
on using partisanship to determine bias because it may have a strong influence on how a

newspaper informs the general public.

Kuypers, Stephen & Cooper (2005) explored the assertion that the US media is politically biased.
To do this they conducted a research code named One war, two frames, with which they looked
for differences in war reporting between journalists embedded with combat troops and journalists
based behind-the-lines. They defined embedded journalists as those who travelled with combat
troops and lived with a unit in a field. Behind-the-lines reporters, however, were positioned away
from the combat or even in the U.S. The units of analysis for their research were stories
appearing in the New York Times and the Washington Post. The advantage in the choice of the
two papers was because both papers were papers of record. They also have the needed resources
to continue covering the war such that the difference in their frames may not be as a result of

lack of staff or resources.

25



They observed that the difference between the two frames is only typical of the two newspapers
under this study of Kuypers, et.al. They matched stories by dates of publication. So differences
in frames will not be because of changes in combat conditions but as a result of journalistic
environment. Practically one day’s difference in date was still considered a match. Their units of
analysis are hard news stories and featured commentaries on a day’s event. Not every story about
the war was analyzed; only stories by both embedded and behind-the-lines journalists were

analyzed in looking for differences.

They examined 66 stories between March 21 and April 10, 2003. Twenty six (26) stories were
for embedded reporters and 40 stories for Behind-the-lines. They found two themes: the strength
of the Iragi army resistance and the resistance of the Iraqi civilian population to the Allied

incursion.

In the case of the strength of the Iragi army resistance, the embedded reporters described the
Iragi soldiers surrendering, whilst behind-the-lines journalists reported casualties of the Allied
forces and the loss of their equipment. In the case of the resistance of the Iragi civilian
population, the behind-the-lines reporters presented the collateral damage caused to the Iraqgis by
the war, whilst the embedded reporters portrayed a positive interaction between the Allied forces

and the Iraqi civilians.

This research agrees with the current work in the sense that just as reporters at different locations
with respect to the war reported differently on the same issues, stories from the four private
newspapers showed differences in the presentations of facts because of their perceived political

affiliations.

26



Larcinese, Puglisi and Snyder Jr. (2007) measured the extent of agenda bias on economic issues
for a large number of U.S newspapers over the period of 1996-2005. The work was extended to
1988 for newspapers belonging to groups with large circulations. Monthly and quarterly data on
a number of articles that each newspaper reported on some relevant economic issues were
reported. The data were matched with the true economic figures to assess whether the outlets
consistently over-reported or under-reported on the categorized issues. They dwelled on the
political association of the sitting president since the state of the economy under him was a
strong determinant of his vote in the next presidential polls. Their research didn’t consider any
claim about political bias of U.S newspapers; rather it focused on the political position of the
newspapers in relation to each other. Their strategy was to detect agenda-setting approach by

taking advantage of previous knowledge on the political persuasion of the newspapers.

They examined whether there was a cross-sectional correlation between the difference in
coverage of economic issues as a function of the political association of the sitting president and
more clear measures of political orientation. Their research looked at four variables which
included the unemployment rate, the inflation rate, the federal deficit, and the trade deficit.
Because they felt the incumbent president might be blamed for high values, or rewarded for low
values, they examined whether newspapers that have a higher tendency to approve Democratic
candidates give little exposure to a given economic issue when the sitting president is a
Democrat and the matching economic pointer is high and/or rising, compared to the coverage of

newspapers that have a propensity to endorse Republicans.

27



They found moderately strong evidence of political partisanship in the coverage of the
unemployment rate. They established that newspapers with a pro-Democratic support pattern
thoroughly published fewer stories about unemployment when the national unemployment rate is
high and the president is Democratic than when the national unemployment is equally high and
the president is a Republican. The size of the predictable effects is not insignificant. When the
unemployment rate was one percentage point above the average, newspapers with a strong
propensity to endorse Republican candidates reacted with 15% per month more articles under
Clinton than under Bush. For the same one percent increase, newspapers with a strong pro-
Democratic endorsement policy have 9% less news on unemployment under Clinton than under
Bush. They found instead no evidence of partisan bias in the coverage on any of the other

economic variables considered.

The work of Larcinese, Puglisi and Snyder Jr. (2007) agrees with the current research in the
sense that it considers partisanship to have influence over how a newspaper does its work. To
that effect this research wants to determine the extent to which political party affiliation of the
four newspapers may have influence on the way they reported stories in relations to the NDC and

NPP.

Chiang (2007) puts the measurement of bias further by investigating the effect of rivalry in news
reportage. He observed that the media provides background information during a presidential
campaign, yet the media can show bias in the reportage. He therefore set out to investigate the

source of media bias by examining the effect of electioneering rivalry on news reportage.

28



He observed that in the case of creation of media bias to cater to main choices in an election,
there is the likelihood to see more coverage of Republican candidate in a pro-Republican market.
However, if the creation of the media bias is to affect election results one would see more media
bias where election was more competitive. Chiang (2007) constructed a simple model to explain
how election competition affects media bias in order to affect the results. In his empirical
analysis, he measured media bias by the relative length of presidential candidate sound bites in
local TV news stories preceding the 2000 presidential polls in the United States of America. The
data showed that media bias was greater in media markets where the election was more

competitive. This means that media bias was as a result of the desire to affect results of the polls.

The limitations of Chiang’s work, however, are in his limiting measurement of media bias by the
relative length of presidential candidate sound bites in local TV news stories preceding the 2000
elections. This is because other factors, such as the frequency of the ad on television, etc., could

be of a deciding factor as well.

Chiang’s work agrees with the current research as it gives insight into the measurement of media
bias which was also the focus of this research work. Whilst Chiang (2007) looked at length of
sound bite of TV, the current research looks at a variable like the placement of a story in a
newspaper which determines the importance of the story in the eyes of the readership of the

newspaper.

In order to explore bias further, Anand, Di Tella & Galetovic (2007) came up with two aspects of

media bias empirically. They looked at persistent bias which is bias of news items even when

29



there are outright criticisms of the media house. Then they looked at contradictory bias which

talks about a situation in which different people see bias in a news media differently.

They constructed a model which observes empirical characteristics of bias in equilibrium. Their
work was on the assumption that news facts about events are not always fully verifiable, and that
consumers have differing prior views about the news item. They hypothesized that news reports
by media houses are without bias when the facts of the information are fully verifiable. However,
according to them, when the facts of a news item are not fully verifiable, the audience expects
opinion and editorial from the media houses. This could give rise to manipulation of the news by

a media outlet.

In this regard, “the news market is a differential product market,” Anand, Di Tella & Galetovic
(2007). They therefore theorized that bias occurs because some facts of the news information are
not fully verifiable in a news item. Their research addresses several questions. They include the
impact of competition on bias, the incentive to report unpopular news items, and the impact of
owner ideology on news reportage. Their work impacted greatly on the current research because
it informed it of the influence the ideology of the owner of a newspaper can have on the reports

published by the newspaper.

Chiang & Knight (2008) investigated the relationship between media bias and its influence on
voting outcomes, taking into consideration the endorsement of newspapers. In other words, they
wanted to know the extent to which newspaper endorsements of a particular candidate in an

election could affect his or her chances at the polls.

30



To do this they developed an econometric model. This model ensures that a voter chooses a
candidate under doubt relying on the approval of an informed source, in this case a newspaper. In
doing that the voter trusts that the newspaper’s bias towards one candidate is supposed to
promote the good of the voter and so the voter may favor that candidate. They hypothesized that
voters were more likely to support the recommended candidate after the publication of the
endorsement by the newspaper. However, voters would trust the endorsement only when it is
seen to be credible. In this regard, an endorsement becomes less credible depending on the angle
one sees it from. For instance, as they observed, a left leaning newspaper’s endorsement of a
Democratic candidate will be less influential as compared to neutral or right leaning newspapers
endorsement of the same candidate. This would also be true for right leaning newspapers and

their endorsement of a Republican candidate.

They found out that voters indeed rely on the endorsement of newspapers after they have
published approval for a particular candidate in an election. As such, they observed that the

degree of trust depends on the degree and direction of the bias.

The limitation of the research has to do with the assumption that voters are completely naive
about issues of their candidates, which is not always true in a democratic society like the United
States. However, voters rely on the media, or expert sources, to reaffirm viewpoints they already

hold as right-thinking members of the society.

31



2.4 Summary
This chapter focused basically on the theoretical background from which this study was situated.
As has been expressed already, this study was grounded in ‘framing theory” which looks at the
media’s potential to influence social perception by determining what people think and how they
think about them. Although some weaknesses were identified with these theoretical perspectives,

they helped in explaining most of the findings arrived at in this study.

This chapter also reviewed some studies that related the media and biased news coverage in
various countries across the world. None of the studies was carried out in Ghana. The works
which were reviewed broadly under partisan and structural biases largely revealed that the
media, mostly newspapers, presented stories with some kind of bias. As such they fell short of
informing readers of the true situation of issues as they occurred. Whilst some of the studies
identified ideological reasons for the occurrence of bias, others saw bias as coming from
structural reasons which have to do with the processes of news creation. Again, whilst some of
the studies observed that similar media and political systems will produce similar news coverage,
others found out that the media could influence voting outcomes by projecting some candidates
in a better light. Some of the studies observed that bias in news reportage could be the reason
why some US citizens carry false impressions about national issues, whilst other studies realized
that the U.S media was politically biased. Other research found that the endorsement of a

candidate in an election by a newspaper has the tendency of affecting the results of the election.

32



CHAPTER THREE

METHODOLOGY

3.1 Introduction

This chapter describes the method used in obtaining appropriate data in relation to media bias in
news coverage by private newspapers. In broad terms, it would discuss strategies employed in
collecting, analyzing and in reporting the research findings. In specific terms the chapter gives a
picture of the research design, sampling technique, data collection, various content

categorizations, units of analysis, and the data analytical tools employed in this study.

3.2 Content Analysis Design

Content analysis may be performed quantitatively or qualitatively or by a combination of both.
Quantitative content analysis was used in collecting relevant data for this study. According to
Stemler (2001) content analysis is “a systematic and replicable method of compressing many

texts into fewer content categories based on clear rules of coding.”

Wimmer and Dominick (2003) indicated that content analysis can be “useful in describing
communication content, testing of hypotheses of message characteristics, comparing media
content to the real world, assessing the image of particular groups in society, and in establishing

a starting point for studies of media effects.”

Considering the fact that content analysis is suitable in describing communication content,
comparing media content to the real world, and in testing hypotheses of message features, the

approach was chosen for this study. It was, thus, expected to serve as a useful tool in analyzing

33



bias in stories covered on specific issues by the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle, and
The Daily Dispatch newspapers. The purpose and methodical analysis of the stories is to show
the extent of bias that exists among the newspapers in reporting stories on the same category of

issues.

3.3 Universe and Sample Size

Editions of the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle, and The Daily Dispatch which were
published from January to December 2014 formed the universe of this study. In total, the
universe was made up of 960 editions, out of which 480 editions were selected to be analyzed.
Out of the 480 editions analyzed only 336 of the editions had stories relating to the categories of
stories the researcher was working with. This was because there were quite a number of editions
that didn’t have stories on the categories. As was observed, most of the papers focused on party
issues like presidential/parliamentary primaries, etc., which were outside the categories. Equal
numbers of editions were selected and used for the analysis because all were daily newspapers.
Every edition that fell within the sample was found and analyzed. The procedures followed in

determining the sample size are discussed below.

3.3.1 Sampling Technique and Procedure

Sampling involves the selection of a segment of a population to represent the entire population
(Amendahe, 2005). Sampling allows a researcher to study a relatively small number of units in
lieu of the target population and to obtain data that are representative of the whole target
population (Amendahe, 2005). In this study, since analysis of the entire newspaper universe was

not likely and might not give significant advantage over a sampled universe, some published

34



newspaper editions were selected and analyzed from the universe. This was, therefore, expected

to produce similar and equally valid results within a limited time frame.

The edition dates analyzed in this study were selected by constructing a composite week for each
month within the study period. The study, for example, sampled two Mondays (drawn at random
from the four or five possible Mondays in the month of January), and two Tuesdays (drawn from
the available Tuesdays in January). The process was repeated for Wednesday through to Friday

from the month of January and then for all other months within the research period.

For the random selection process, all the dates of Mondays in January 2014 (6", 13", 20™ 27th)
were written on slips of paper. The slips were folded and dropped into a container. After the slips
were mixed up, two of them were picked, one at a time. Record was kept of the date on each
selected slip and the slip thrown back into the container before the next one was picked. Each
time an already drawn date was selected for a second or third time, it was ignored and thrown
back into the container until the required number of two was selected. The process was repeated
for the rest of the days in January and for all other months within the study period. For each type
of newspaper, 10 edition dates were selected for each month within the study period. For the 12
month-period of 2014 each newspaper had 120 editions selected for analysis. A total of 480

editions studied formed about 50% of the total 960 universe.

Wimmer and Dominick (2003) believe that “the number of edition dates to be studied should be
a function of the incidence of the phenomenon in question and that the lower the incidence, the
more dates must be sampled.” This means that the event one is studying should determine the
number of edition dates to select for the analysis, and that when the event does not occur often,

one must sample more edition dates for the analysis. Considering the fact that there were lots of

35



stories on the categories from Monday to Friday, 10 issues were analyzed per month for each

newspaper.

There was a peculiar problem of getting all the relevant newspapers to analyze. This was because
the libraries the researcher used for the research had some editions of the said newspapers
missing. This was due to the inconsistencies in the delivery of those newspapers to the said
libraries as observed by the librarians in question. As such, in the event of the missing of a

particular edition, the researcher chose the next edition, etc.

Again most of the stories were issues that made news throughout the year. As such it was
possible to find a story on an issue in January and find another story on the same issue in April.
In that regard, all stories that were relevant to the categories were matched irrespective of the
dates of publication so long as it talked about the same issue on a particular category. This was
considered because most of the newspapers repeated the stories and the issues were on for

months.

3.4 Data collection

According to the Organization for Economic Co-operation and Development (2011), data
collection is the process of gathering data through observing, measuring, collection or
questioning respondents to obtain relevant information for a study. Data collection forms a
fundamental part of any research study. Inaccurate collection of data can affect the results of a
study and ultimately lead to invalid results. Below is a discussion on the techniques, procedures,

and instruments used in obtaining the appropriate data for the study.

36



3.4.1 Data Collection Technique

The data collection technique used in this study was content analysis. Data collection from the
four newspapers basically focused on the extent of bias (measured as placement of story,
headline, tone, photo enhancement) in stories published under the various categories of issues.
With regard to ‘frame analysis’, Semetko and Valkenburg (2000) identified two possible
approaches to content analyzing frames in news stories. These were the deductive and inductive
techniques. The deductive approach was used in this study. The deductive approach according to
Semetko and Valkenburg (2000:94) involves “predefining certain frames as content analytical
variables to verify the extent to which these frames occurred in the news.” Semetko and
Valkenburg (2000) noted that the deductive approach makes it necessary for a researcher to have
a clear idea of the kinds of frames that could possibly be in the news. The choice of the deductive
approach for this study was informed by the fact that “it is easier to replicate, it can be used with
large samples, and can easily detect differences in framing between media and within media,”
(Semetko and Valkenburg, 2000). The only disadvantage with the deductive approach, compared
to the inductive approach to content analyzing frames, was that “frames that were not defined a

priori might be overlooked,” (Semetko and Valkenburg, 2000).

3.4.2 Data Collection Instrument

Data collection for the content analysis was undertaken using a coding guide developed based on
the research objectives and hypothesis. Items on the coding schema were adapted from Johnson
(2012). Matthew Johnson constructed a model in which he taught how to detect bias in news
sources. In his model students are expected to consider the meaning of the word “bias” and

“prejudice” and how bias may be found even at the level of individual words due to

37



connotations. The coding guide contained four variables which were applied to the various
stories based on certain instructions. The coding guide was useful in classifying the data on the
coding sheet by simply reading and placing the categories in their designated spaces based on the
numbers assigned to them. For instance, for the variable of tone, the number one was assigned to
positive, two to negative and three to neutral, and so the coder ticked two if he or she thought the

story being coded had a negative tone, etc.

3.4.3 Data Collection Procedure

The stories would be searched for by going through all the pages of the sampled editions of the
Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle, and The Daily Dispatch newspapers. Locating the
stories involved going through the newspaper texts manually and searching for all articles falling

under the categories.

The following categories of stories would be analyzed:

Economics—IMF bailout, National Economic Forum, Cedi fall, Eurobond cash.
Electoral issues—District Assembly Elections, Dr. Afari Gyan, VVoter Reforms, VVoters Register.

Corruption—National Service Scandal, Black Stars World Cup Mess, Merchant Bank Sale,
judgment debt, GYEEDA, SADA, Bui dam, CHRAJ Boss, Cocaine Saga.

Energy—Crude Oil Extraction, Power Outages, TOR, Petrol Shortages.

Governance—Labor Unrest, Government Policy, National Security, Ministerial Reshuffles, DCE
Issues, Mahama’s Doctored Voice, London Demonstration, Private Jet.

Health—NHIS, Ebola, Missing Babies, Korlebu Senior Staff Car Buying Saga.

Legal—Woyome Trial, Judgment Debt Commission, Attorney General.

The data gathering procedure involved reading every identified story fully and looking out for

the appropriate categorization of each item. Code for each observation of a category was then

38



entered into the appropriate cell on the coding sheet. Prior to the actual coding, there was a pilot
coding using the coding guide and coding sheet. This was to check and adjust the categorizations
to make them relevant to the context in which they were used. The collection of data for the
entire study lasted for one week. This was possible because coding was done by two independent
coders, and the coding exercise took place from morning till evening for the seven days. Twenty
five percent of the coding, which was used to determine inter-coder reliability had already been
done before the one week period. For instance in the case of the story of the Merchant Bank
which featured prominently in the said dispensation, the issue of tone comes in when the coder
could detect that the writer used words that intended to make the government appear implicated

or exonerated as the case may be.

The following are the major variables used in the research and how they were used to measure

bias:

Bias through placement: “Front page stories are normally seen to be more prominent than the
ones inside the pages,” Johnson (2012). As such where the story is placed influences the reader’s
perception about a story’s importance. How the story is written also adds to the bias because
most stories use the pyramid style which ensures that the most important issues come first and

the latter part contains what readers may not read and therefore can be cut out if necessary.

In measuring this variable, the researcher ensured that in a particular news item that was
published by all four papers, coders looked for where each paper placed the story. Stories that
were placed on the front page would therefore have been given more prominence over same

stories placed somewhere in the inside pages of other newspapers.

39



Bias by headline: Most people only read headlines by scanning through entire newspapers. What
it means is that the headline can carry a bias that could affect the perception of the individual

without him or her reading the story (Johnson, 2012).

In this research bias is said to have occurred if the newspaper gives a headline that is sensational.
Sensation here can be defined to be words that are sarcastic, ironic, satirical, demeaning,
disgusting, disdaining, or any other impression that seeks to destroy the plain fact by playing on

the emotions of the reader.

Bias by word choice or tone: The use of words with a positive or negative connotation can
influence the reader’s perception of the story. Therefore the reporter can bias the story by being

negative on issues that he or she is clearly not in favor of (Johnson, 2012).

This bias could be detected when the journalist employs words that seek to abuse, attack,
blackmail, disregard, or praise, exalt, etc. As such, the coder is trained to determine when a word

is used purposely to present the characters in a story or the issues raised in a bad or good light.

Bias by photos, captions and camera angles: “Some pictures are flattery whilst others are
unpleasant. A paper can choose photos to influence perception about a person,” Johnson (2012).

Therefore the nature of the picture together with its caption can serve to bias an issue.

This variable could be detected by looking at photos that seek to dramatize the headline either in
a positive or negative light. This dramatization of the headline can come in the form of photos of
the characters to the story captured off guard with either facial expressions portraying sadness
etc. Sometimes the gestures captured by the camera could also serve to bias the story as it seeks

to stir up emotions about the given subject.

40



3.5 Unit of Analysis

Wimmer and Dominick (2003) point out that a unit of analysis in a written content could be a
single word or symbol, a theme or an entire story or article. These writers maintained that the
unit of analysis should be defined in a way that would make it clear as to what should or should
not be included in the study. The units or content coded for this study consisted of every straight
news story which is part of the stated categories of stories, i.e. Economics, Electoral issues,

Corruption, Energy, Governance, Health and Legal.

3.6 Data Analysis

After completing all the coding activities, the data was entered into the Statistical Package for
Social Sciences (SPSS) software. The coded content was quantitatively analyzed for trends,
patterns, relationships, similarities, and differences. This was carried out through the formation
of various frequency distribution tables, bar charts, and pie charts based on the objectives and
hypothesis for easy analysis and interpretation. Whereas the pie charts provided uni-variate
analysis in response to certain objectives of the study, the frequency tables and the bar charts
provided a mix of both uni-variate and bi-variate (cross-tabulation) analysis. Statistics
differences and analysis were described beneath each of the tables, bars, and charts, in simple

percentages and sometimes in frequency counts.

Discussion on the findings was related to scholarly works and theories within which the study
was situated. Pearson chi-square statistical coefficient test was used in testing the prediction that
was made about the possible outcome of the study. This was to help determine whether there was
any significant relationship between the variables of interest. In testing the hypothesis, 0.05 (five

out of 100 times) was set as the probability level since that is the practice in mass media research

41



studies per the literature reviewed. “A level of significance of 0.05 indicates that the researcher
has 5% chance of making a wrong decision about rejecting the null hypothesis or accepting the

research hypothesis,” (Wimmer and Dominick, 2003:269).

3.7 Inter-Coder Reliability

Wimmer and Dominick (2003:156) explain inter-coder reliability as the “levels of agreement
among independent coders who code the same content using the same coding instrument. A
study is reliable when repeated measurement of the same material results in similar decisions or

conclusions.”

In this study, two independent coders carried out an inter-coder reliability test. Reliability checks
on a sample of content across stories were conducted following several training sessions. The
independent coders were introduced to the codes being studied in the stories and the coding
guide with which to identify them. They were then given the coding sheet that was developed for
the study and were assigned samples of the two newspapers to be coded. For the sake of
checking reliability, samples of the same issues, constituting about 25% each of the four
newspapers were offered to the independent coders. Agreement between the two coders was
assessed with Holsti’s formula as cited in Wimmer and Dominick (2003) which specified that

reliability =  2M

N1+ N2

42



In the formula, M represents the number of coding decisions on which the two coders agreed and
N1 and N2 represent the total number of coding decisions by the first and second coders

respectively.

The first check resulted in an inter-rater reliability coefficient of 0.79, while the second check
resulted in a coefficient of 0.91. These produced margins of error of 0.21 and 0.09 in the first and
second instances respectively. Before the second round of the coding, the coders discussed points
of disagreement and arrived at a consensus. That resulted in the 0.91 reliability coefficient for the

second check. This result is an indication of a good inter-coder agreement.

3.8 Summary

The focus of this chapter was the systematic procedures used in collecting data for this study.
The most relevant data gathering approach used for the study was content analysis, since the

study primarily examined contents of newspaper publications that are biased.

The chapter threw light on the systematic steps used in selecting the newspaper editions to
ensure that every edition had an equal chance of being selected for the analysis. The instrument
used in collecting the data, how the actual data was collected, and the tools used in analyzing the
data were discussed in detail. The objective was to allow for easy replication of the study by

others.

The next chapter presents an analysis of the findings of the study. The presentation takes the
form of frequency tables, pie charts and bar charts to aid in analyzing the findings. Text of a

hypothesis is also undertaken.

43



CHAPTER FOUR

ANALYSIS OF DATA
4.1 Introduction
This chapter presents the data and the interpretations of the findings in response to the stated objectives
and hypothesis formulated for the study. Data were collected using the quantitative content analysis
approach. Both uni-variate and bi-variate analyses of the findings are presented in the form of tables,

bar charts and pie charts.

4.2 The nature of news coverage by four newspapers

Table 1: Newspaper ID

Newspaper 1D Frequency Percent
DAILY GUIDE 85 25.3
THE ENQUIRER Tl 21.1
THE CHRONICLE 102 30.4
THE DAILY DISPATCH

78 23.2
Total 336 100.0

As shown in Table 1, a total of 336 stories were analyzed from the four newspapers for the year
2014. The Chronicle recorded the highest number of stories with 103 (30.4%) stories. This was
followed by the Daily Guide with 85 (25.3%) stories. The Daily Dispatch and The Enquirer

recorded 78 (23.2%) and 70 (21.1%) stories respectively.

44



Chart A: Category of story

Frequency

9 3% 18, 5%
16,5%

B Economic issues
M Electoral issues
W Governance

W Corruption

H Health

18, 5% o Legal

I Energy

The stories analyzed were categorized under broader umbrellas to make them easy for
assessment. Governance recorded the highest number of stories, i.e. 105 stories making up a total
of 31.2% of the total number of stories analyzed. The next category that drew attention was that
of Economic issues recording 101 stories making up 30.1% of the total number of stories.
Corruption stories again were important areas to detect bias in reportage, and that accounted for
69 stories making up 20.5% of total number of stories. Electoral issues and Energy recorded 18
stories each representing 5.4% each of total number of stories. Stories on Health recorded 16
making up 4.8% of total stories. Legal issues recorded the least with nine stories making up just

2.7% of total number of stories published.

Economic issues looked at the need to go for IMF bailout by the Mahama government, the
National Economic Forum that was boycotted by the opposition NPP, the rampant fall of the

Cedi as well as issues of the Eurobond cash.

45



Electoral issues looked at the voter register and the need to revise it, and the delay of the District
Assembly elections. There was also the attack on Dr. Afari Gyan in Kumasi by an NPP member

during a conference held by the Electoral Commission.

Governance looked at the frequent strike actions and labor agitations. It also looked at
government policies in general. Then there was the Legon toll booth saga in which Colonel
Gbevlo Lartey tore down the toll booth erected by the authorities to collect tolls from users of the
Legon roads. It also looked at ministerial reshuffles by the president, and DCE issues. Other
stories under governance include Mahama’s doctored voice, London demonstration, and the

purchasing of a presidential private jet by the Mahama administration.

Corruption looked at stories on the National Service scandal in which the director of the service
was implicated in a corruption case that robbed the country of many Cedis. It also looked at the
Black Stars world cup mess in which some players and management were accused of many ill
doings that spoilt the reputation of the country and misappropriated the resources of the state.
There was also the Merchant Bank sale which had issues of the involvement of Ibrahim
Mahama, brother to the president. There were also GYEEDA, SADA, Bui dam, CHRAJ boss,

and the cocaine saga.

Health looked at the Ebola scare that had taken hold of many in Ghana and West Africa in
general. There were also the missing babies at Komfo Anokye Teaching Hospital, Kumasi and

issues arising, and the buying of expensive cars by management of Kolebu Teaching Hospital.

Legal issues looked at Woyome’s legal battle with the state over his acquisition of judgment debt

money from the state. It also looked at the sitting of the Judgment Debt Commission.

46



Finally Energy covered Ghana’s oil extraction, Tema Oil Refinery’s inability to refine oil, power

outages, and petrol shortages.

Table 2: Placement of story

PLACEMENT
Inside

Front | pages | Back | Other | Total

NEWSPAP | DAILY GUIDE 571 28 0 of 85
ERID 67.1%| 32.9%| .0%| .0%|100.0%]
THE ENQUIRER 62 9 0 of 71
87.3%| 12.7%| .0%|  .0%|100.0%)

THE 771 25 0 of 102
CHRONICLE 75.5%| 24.5%| .0%|  .0%|100.0%)

THE DAILY 65| 11 1 1| 78
DISPATCH 83.3%| 14.1%| 1.3%| 1.3%|100.0%)

Total 261 73 1 1 336
77.7%| 21.7%| .3%|  .3%| 100.0%

Where a story is placed in a newspaper shows the importance the paper places on the story. This
means that stories placed on the front pages are given some level of importance. This is because
it gives the story a certain prominence above stories placed elsewhere in the paper. A newspaper
therefore shows bias when it places some stories in the front page whilst others of equal

importance are kept in the middle pages.

From table 2, stories on the front pages of the papers on the stated categories were the numerous

accounting for 261 (77.7%) of the total number of stories. This means that the categories of

47



stories were such that all four newspapers saw them as necessary to merit the front page. Seventy
three (73, 21.7%) of the stories were placed in the inside pages of the papers. Only one story
each representing 0.3% of the total number of stories was on the back page and ‘Other’
respectively. In this variable, the research showed that all four newspapers were fair and showed
no bias in the presentation of the stories as most important stories were found on front pages of

all four newspapers.

(Please find attached pictures of some examples at the appendix).

.Chart B: Headline

40 ~

m Sensational

30 + .
m Not sensational

20 A i Other

10

0 T T T 1
Daily Guide The Enquirer The Chronicle The Daily
Dispatch

Headlines are very important component in determining the biasness of a story. This is because it
sets the tone for a particular story even before one reads it. To this end one can judge a story’s

biasness by looking at how sensational or otherwise the headline is. The data showed that 129

48



(38.4%) of the headlines were sensational. One hundred and fourteen (114, 33.9%) of the stories
were not sensational. 93(27.7%) stories fell under ‘Other’. From Chart B one could say that the
Daily Guide and The Chronicle newspapers had most of their stories with sensational headlines
such as Daily Guide—February 17, 2014: “Greedy Thieves.” The Chronicle—November 6,

2014: “Ministers Greedy and Lazy... Azorka Charges on Mahama’s Men.”

The Enquirer and The Daily Dispatch newspapers were quiet minimal on sensational headlines
such as The Enquirer—April 30, 2014: “Impending Reshuffle—Ministers Sit On Tenterhooks,”
and The Daily Dispatch—October 7, 2014: “Trouble ‘Day’ Come As Dismissed Ministers

Refuse To Vacate Bungalows.” (See appendix for more examples of such stories.)

Table 3: Word Choice and Tone

Word choice and tone
Positive [negative |Neutral [Total
NEWSPAPER |DAILY GUIDE o 55 30 85
ID 0%  [64.7% |35.3% |100.0%
THE 27 16 28 71
ENQUIRER 38.0% [22.5% [39.4% [100.0%
THE 10 62 30 102
CHRONICLE 9.8% |60.8% [29.4% [100.0%
THE DAILY 39 27 12 78
DISPATCH 50.0% [34.6% [15.4% [100.0%
Total 76 160 |100  [336
22.6% [47.6% [29.8% [100.0%

49



One of the most convincing means of determining bias in news coverage is in the area of tone
and choice of words. This is because the negativity or positivity of the tone shows the
newspaper’s resolve to address the issues at stake in a certain direction in order to bias the story.
From Table 3 one sees that 76 stories representing 22.6% of the total number of stories had a
positive tone. One hundred and sixty (160, 47.6%) of the stories had a negative tone and 100
(29.8%) of stories were neutral. The Daily Guide and The Chronicle newspapers had very few
stories with positive tone with a large number of their stories coming with a negative tone. The
Enquirer and The Daily Dispatch newspapers on the other had a fairly large number of stories

with a positive tone and quite some number with a negative tone.

Below are some examples:

The Daily Dispatch, January 6, 2014: “Mahama Has A Fair Chance of Keeping Economy

Afloat.” Extract: Ghana is still West Africa’s biggest economic and political success...

The Chronicle, March 31, 2014: “Investors Lose Faith In Economy.” Extract: Despite an
improvement in public financial management, consistent negative fiscal surprises have eroded

investors’ faith in Ghana’s economy...

The Enquirer, October 22, 2014: “Anti-Corruption Crusader Hails Mahama.” Extract: “This
administration is doing a lot to prove to the Ghanaian public that it is serious about stemming

the tide of corruption in the country,” ...

Daily Guide, October 23, 2014: “Mahama Has Failed.” Extract: Key findings from the Afro-
barometer Round 6 Survey conducted locally by the Ghana Centre for Democratic Development
(CDD-Ghana) on the economic conditions in the country point out that a lot of Ghanaians are
pissed off with government’s management of the economy...

50



The Enquirer, March 28, 2014: “Gov’t On Track.” Extract: Opponents and detractors of the
Mahama administration who were happy with the blocking of the remainder of the $ 3bn

Chinese Development Bank (CDB) must bow their heads in shame.

The Chronicle, July 17, 2014: “$3bn Chinese Fiasco...As Gov’t Fails To Pay Commitment
Fees.” Extract: After three years of unsuccessful access to the much publicized US$3billion
Chinese loan, the ruling National Democratic Congress (NDC) government is now asking

Parliament to review the facility downward to US$1.5bn.

The Enquirer, January 14, 2014: “NPP Diverts Attention.” Extract: Opposition New Patriotic
Party (NPP), well noted for mischief and mercenary politics is now diverting attention on the

Merchant Bank happenings...” (Please see appendix for more examples.)

Chart C: Photo, caption and camera angle

50 -
45
a0 +
35 A l l
30 M Sensational
25 7 B Not sensational
20 A . Not accompanied by photo
15 A H Other
10 ~
5 - E
0 T T T f

Daily Guide The Enquirer The The Daily

Chronicle Dispatch

51



Biasness or otherwise of a story is also determined by photos that come with the stories. These
photos could either sensationalize the story or enhance it. The research showed that 82 (24.4%)
of the photos were sensational, and 103 (30.7%) of the photos were not sensational. Fifty one
(15.2%) of the stories fell under ‘other’. Chart C shows that the Daily Guide and The Chronicle
newspapers had the highest number of stories with sensational photos. The Enquirer had the least
number of sensational photos. The Daily Dispatch came next with quite a number of sensational
photos. In all it could be observed that the extent of bias by photos was relatively lower than

other variables such as tone and headline. (Please see appendix for examples of such photos.)

4.3 Testing of hypothesis

Hypothesis testing involved the use of statistics in determining the likelihood that a given
hypothesis was true (Mathworld, 2011). Since this study was a quantitative content analysis, one
research hypothesis was tested using Pearson chi-square statistical coefficient. Analysis of

outcome of the tested hypothesis is presented below.

52



Table 4: Direction of Bias by Newspaper

DIRECTION OF BIAS
BY NEWSPAPER
Positive |negative [Neutral |Total
NEWSPAPER |DAILY GUIDE 0 55 30 85
ID 0%  [64.7% [35.3% [100.0%
THE 27 16 28 71
ENQUIRER 38.0% [22.5% [39.4% [100.0%
THE 10 62 30 102
CHRONICLE 9.8% |60.8% [29.4% [100.0%
THE  DAILY 39 27 12 78
DISPATCH 50.0% [34.6% [15.4% [100.0%
Total 76 160 100  [336
226% |47.6% [29.8% |100.0%
X?=89.542 df=6 p=0.000

Table 6 was developed to help in testing the assumption that:

Hi: The more sympathetic a newspaper is towards a particular political party, the less likely it

would be negative towards that party.

The data in Table 4 partially suggest the existence of a relationship since the Daily Guide
reported O percent of stories with positive tone and 64.7 percent of stories with negative tone.
The Enquirer reported stories with 38.0 percent positive stories and 22.5 percent negative stories.
The Chronicle had 9.8 percent of stories with a positive tone and 60.8 percent of stories with a
negative tone, and The Daily Dispatch had 50 percent of stories with a positive tone and 34.6

percent of stories with a negative tone. When the data was subjected to a statistical test, a chi-

53



square value of 89.542, degree of freedom of 6, and a probability of 0.000 were produced. This
means a rejection of the null hypothesis since the level of significance was less than the generally
accepted level of 0.05 for samples of 500 or less. The research hypothesis that the more
sympathetic a newspaper is towards a particular political party the less likely it would be

negative towards that party was supported by the data collected in this study.

4.4 Summary

In this chapter, there were presentations and analyses of data gathered in relation to news
coverage in Ghana by the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle, and The Daily Guide
newspapers. The presentation covered a range of areas, including placement of stories, the nature
of headline, word choice and tone of stories, and photo, caption and camera angle. The next
chapter presents a discussion on the findings of the research, conclusions, limitations, and

recommendations for further research.

54



CHAPTER FIVE

FINDINGS, CONCLUSIONS AND RECOMMENDATIONS

5.1 Introduction

This chapter looks at the summary of findings made in this research and their implications. To
make the findings meaningful, the chapter discusses, draws inferences, and relates the findings to
empirical studies and theoretical frameworks in which the study had been situated. The chapter
also looked at the conclusion and recommendations for further research in the area of bias in

Nnews coverage.

5.2 Number of stories published by the four newspapers

The researcher found out that out of the 336 stories analyzed, The Chronicle published the most
stories with 102 articles. The Daily Guide was next with 85 stories. The Daily Dispatch and The
Enquirer had 78 and 71 stories respectively. This means that some of the newspapers concerned

published more stories on the said categories than other newspapers.

5.3 Extent of bias in news coverage

Analysis in this study looked at the extent of bias recorded by the four newspapers in publishing
the stated stories. Therefore, issues of categories of stories, placement of story, headline, word

choice and tone, and photo, caption and camera angle, were discussed.

55



5.3.1. Categories of Stories

The stories analyzed were categorized under broader umbrellas to make them easy for
assessment. Governance formed the largest number of stories, recording 105 stories making up a
total of 31.2% of the total number of stories analyzed. The next category that drew attention was
that of Economic issues recording 101 stories making up 30.1% of the total number of stories.
Corruption stories again were important areas to detect bias in reportage, and that accounted for
69 stories making up 20.5% of total number of stories. Electoral issues and Energy recorded 18
stories each representing 5.4% each of total number of stories. Stories on Health recorded 16
making up 4.8% of total stories. Legal issues recorded the least with nine stories making up just

2.7% of total number of stories published.

From the analysis, it was found out that the four newspapers showed more interest in reporting
issues that fell under Governance, Economics, Corruption whilst stories on Electoral issues,

Health, Legal and energy were relatively fewer.

Again bias in news coverage by these newspapers were seen more under the categories of
Governance, Economics and Corruption, with Electoral issues, Health, Legal and Energy having

their tone and headings more neutral.

The following are some of the examples:

Governance:
The Chronicle, August 22 2014. “...and Ankrah wept.”

The Daily Dispatch, Nov 4, 2014: “All you need to know about: The Pension Reforms Wahala.”

56



The Enquirer, Nov 6, 2014: “Strikes Are Being Fuelled By People Due For Retirement Next

Year, says Imani Ghana.”

The Daily Guide, Nov. 7, 2014: “Missing Tier 2 Pension Fund.”

The Chronicle, Dec. 10, 2014: “Hands off Pension Till-—Nana Addo tells Mahama.”
Economic:

The Enquirer, August 29, 2014: “Bawumia Deflated On Cocoa Politics.”

Daily Guide, August 1, 2014: “Confusion Over IMF Bailout.”

The Chronicle, January 9 (2014). “NDC On Borrowing Spree...Increases Ghana’s Debt From
$8bn To $23bn. Government Blames It On Election Petition.”

The Chronicle, 11 September, 2014: “IMF Bailout Can’t Solve Ghana’s Economic Woes.”—

Moseys.

The Daily Dispatch, 30 September, 2014: “Ghana’s Best Bet Is with The IMF.”
The Enquirer, 24" September, 2014: “Mahama Explains IMF.”

Daily Guide, Friday 9™ may, 2014: “Government Sacks Workers For IMF Bailout.”
Corruption:

Daily Guide, October 7, 2014: “Corruption Hits Roof Top.”

Daily Guide, October 30, 2014: “Rot At National Service: NSS Director Grabs Five Mansions in

Four Years.”
The Enquirer, October 31, 2014: “NSS Won’t Collapse Under Mahama.”

57



The Daily Dispatch, wed. January 8, 2014: “How Secret Gov’t Accounts Were used To Pay For

Baby Items.

The Chronicle, January 23, 2014: “Woyome’s Claim Rubbished In Court.”

There is a general departure from the harshness that came with the headings and tone of the

stories under Energy, Health, Elections and legal. Again some of the papers had practically no

or very few stories of these categories.

Energy:

The Chronicle, January 21, 2014: Ghana to produce fuel from plastics”

Chronicle, August 12, 2014: Power Play Over Ghana Gas”

Daily Guide, April 3, 2014: “Petrol Price Hikes: No End In Sight.”

Health:

The Daily Dispatch, August 1, 2014: “National Health Insurance Authority Suspends 3 Health

Facilities.”

The Enquirer, October 1, 2014: “Moves To Hang NHIS Boss Flops.”

The Chronicle, July 29, 2014: “Cash For Ebola Locked Up.”

Legal:

The Chronicle, October 9, 2014: “Government Lawyers On Strike.”

The Daily Dispatch, August 1, 2014: “Betty Ordered Payments To Woyome.”

58



The Enquirer, July 31, 2014: “Jail Awaits Woyome.”

Electoral Issues:

The Daily Dispatch, January 13, 2014: “EC’s Voters Register Correct.”

The Daily Dispatch, November 25, 2014: “Over 45,000 Cannot Vote In 2016.”

The Daily Dispatch, November 28, 2014: “Afari-Gyan Threatened By NPP Guru.”

5.3.2. Concept of placement of story

Johnson (2012) observed that where a news item is placed in a newspaper spells the story’s
importance to the media house. As such stories that are placed on the front pages may

supposedly be more relevant than stories placed somewhere in the newspaper.

The study found out that 261 (77.7%) of the articles appeared on the front page. Seventy three
(21.7%) of the news articles appeared in the middle pages of the newspapers and one (.3%)
article each appeared at the back and “other”. It can therefore be said that most of the stories
prioritized the categories of stories that were selected for this study by placing them on the front
pages. Stromback and Aalberg (2008), in their attempt to compare news coverage of two nations
with similar media and political systems, chose only stories that appeared on the front page. This
was because they felt that those were stories that were given priority and therefore all papers
under study would surely publish. This goes to show why 77.7% of the stories by the four
newspapers all appeared on the front pages of the papers because they believed that the audience
is more inclined to consider stories appearing on the front pages of these newspapers and to

downplay the importance of stories appearing on the inside pages of the four papers.

59



5.3.3 Headline

Again Johnson (2012) observed that the headline of every story has a hand in biasing the story
because it sets the tone for the analysis on the issue before the reader gets to read the story. By
this if the headline is sensational or otherwise it goes to affect the reader’s interpretation and

understanding of the issues at stake.

From the study it was found out that 129 (38.4%) of the stories had headlines that were
sensational. One hundred and fourteen (114, 33.9%) of the stories published by the newspapers
were not sensational, and 93 (27.7%) of the stories were categorized as ‘other’. From this data,
one could say that the newspapers biased quite a large number of the stories by sensationalizing

their headlines.

However there was also substantial prove to say that there were also effort on the part of the
media houses to present some headlines that were not sensational. Again, the data shows that
most of the stories with headline bias were attributed to Daily Guide and The Chronicle. This
could be because they were sympathetic towards the course of the NPP as most of the bias was in
stories critical of the government. The Enquirer and The Daily Dispatch also biased the

headlines and were less sensational in stories that were critical of the government.

Here are some examples from the research:

The Chronicle, April 2, 2014: “Looting Brigade Strikes Again... ‘AG Does Not Care About

Government Cases’.”

In this context the Attorney General had lost a case and The Chronicle newspaper was trying to

create the impression that the AG deliberately lost the case so they could pay judgment debt to

60



the parties concerned. By using the word ‘Looting’ the paper creates the impression of an
attempt to milk the coffers dry. Using the word ‘again’ in this context creates the impression that

they have done it before and are on the loose again, probably referring to the Woyome case.

Daily Guide, May 5, 2014: “Let’s Chop...$120m Oil Cash—NDC.

The word ‘chop’ is used to depict how one eats without closing his or her mouth such that it
makes the sound of the chopping of wood. In a broader context it depicts somebody who is
eating without observing any etiquette because he or she is consumed in the pleasure of the meal.
In this regard the Daily Guide is creating the impression that the NDC is desperately

misappropriating the resources of the state.

The Enquirer, April 9, 2014: “Minority Jabs Gov’t Over The State Of The Economy.”

To ‘jab’ means to give a quick, sharp blow, especially with the fist. For The Enquirer to refer to
the scrutiny of the Minority group in parliament about the state of Ghana’s economy as jabbing
is to say that the minority is not actually interested in offering alternatives for the resolution of
Ghana’s economic problems. What it seeks to do is to let opposition be seen as hitting hard at the

government so its criticism may not be taken seriously by the audience.

The Daily Dispatch, January 6, 2014: “Mahama has a fair chance of keeping economy afloat.”

This headline shows a clear resolve by the newspaper to paint the government in a good light in
the wake of economic challenges Ghana was facing in the year 2014. For the economy to be kept
‘afloat’ means it has survived all tendencies that could have sunk it into the bottom of the
‘economic ocean’. By this one could say that the newspaper is mindful of giving the government

a bright picture in the eyes of the audience.

61



5.3.4 Word choice and tone

Johnson (2012) agrees that word choice and tone is one key area of showing particularly partisan
bias in news coverage. To this end the newspaper deliberately chooses the negative or the
positive tone in reporting stories that are of interest to it. In this regard it may present a negative
tone for stories that are contrary to its interest whilst giving a positive tone to stories that favor its

partisan interest.

From the study it was found out that 160 (47.6%) of the articles were presented with a negative
tone. Forty seven (47.6, 22.6%) of the articles were presented with a positive tone and 100
(29.8%) of the articles were presented with a neutral tone. What it means, therefore, is that most
of the articles were written with the tendency to bias the stories they present. This is because
more than three quarters of the stories were presented either positively or negatively
underscoring the attempt by these stories to either favor the issues or downplay them. However

there was some effort to also present some stories in a neutral tone.

As has been indicated by the cross tabulation, Daily Guide and The Chronicle were more
negative in their reportage towards the NDC, whilst The Enquirer and The Daily Dispatch were

quite positive towards the NDC.

The following are some more examples:

The Daily Dispatch, January 6, 2014: “Mahama Has A Fair Chance of Keeping Economy

Afloat.” Extract: Ghana is still West Africa’s biggest economic and political success...

This headline shows a clear resolve by the newspaper to paint the government in a good light in

the wake of economic challenges Ghana was going through in the year 2014. For the economy to

62



be kept ‘afloat’ means it has survived all tendencies that could have sunk it under the bottom of
the ‘economic ocean’. By this one could say that the newspaper is mindful of giving the

government a bright picture in the eyes of the audience.

Again by the use of the word ‘still” shows that despite what critics might say about Ghana’s
economy it hasn’t lost its position as the best in West Africa. By this the newspaper is helping to
keep favorites of the government calm by ensuring that it gives them the confidence they need in

their government.

The Chronicle, March 31, 2014: “Investors Lose Faith In Economy.” Extract: Despite an
improvement in public financial management, consistent negative fiscal surprises have eroded

investors’ faith in Ghana’s economy ...

To claim that investors have lost faith in the economy is to create the impression that the
economy is no more viable. For the newspaper to use the word ‘eroded’ to describe the loss of
interest by the investors is an attempt by the paper to create an impression of the washing away
of the faith of the investors. This means that bad economic rain is falling on Ghana such that it
has succeeded in wiping off the topmost soil of the land such that the land is now exposed to the

elements of nature to the utmost destruction of the land (economy).

The Enquirer, October 22, 2014: “Anti-Corruption Crusader Hails Mahama.” Extract: “This
administration is doing a lot to prove to the Ghanaian public that it is serious about stemming

the tide of corruption in the country,” ...

63



To stem the tide means to be able to control the waves of the sea as it promises to wreck a sailing
boat. To this end the newspaper creates the impression of the success of the government in
controlling corruption within its ranks in such a way that it has calmed all traces of it in the

government.

Daily Guide, October 23, 2014: “Mahama Has Failed.” Extract: Key findings from the Afro-
barometer Round 6 Survey conducted locally by the Ghana Centre for Democratic Development
(CDD-Ghana) on the economic conditions in the country point out that a lot of Ghanaians are

pissed off with government’s management of the economy...

In reporting findings of the Afro-barometer findings, the Daily Guide used the phrase ‘pissed
off’ to describe how Ghanaians see the government’s effort to manage the economy. By the use
of this phrase it is clear that the paper intends to portray Ghanaians as having got fed up by what
it believes to be unyielding results on the part of the government. This goes to show how the

paper intends to make the government look bad in the eyes of general audience.

The Enquirer, March 28, 2014: “Gov’t On Track.” Extract: Opponents and detractors of the
Mahama administration who were happy with the blocking of the remainder of the $ 3bn

Chinese Development Bank (CDB) must bow their heads in shame.

By using the phrase ‘bow heads in shame’ The Enquirer appears to be at war with a certain
perception that the government has failed in securing the much talked about Chinese loan.
Clearly The Enquirer wants to make the government look good in the eyes of Ghanaians as it
seeks to create the impression that in spite of difficulties in securing the loan the nation is still on

course.

64



The Chronicle, July 17, 2014: “$3bn Chinese Fiasco...As Gov’t Fails To Pay Commitment
Fees.” Extract: After three years of unsuccessful access to the much publicized US$3billion
Chinese loan, the ruling National Democratic Congress (NDC) government is now asking

Parliament to review the facility downward to US$1.5bn.

By the use of the word ‘Fiasco’ The Chronicle by implication is seeking to establish the failure
of the government with respect to the Chinese loan. This is further buttressed by the use of the
phrase ‘much publicized’. This shows that the failure of the government in securing the loan is
made more frustrating by the many years it used in the loan negotiation process with the Chinese

government.

The Enquirer, January 14, 2014: “NPP Diverts Attention.” Extract: Opposition New Patriotic
Party (NPP), well noted for mischief and mercenary politics is now diverting attention on the

Merchant Bank happenings..."”

By the saying that the NPP is well noted for mischief and mercenary politics is to attack the
personality of the party instead of the issues under discussion. This clearly shows a tone of
negativity towards the opposition party by The Enquirer clearly showings its bid to defend the

government as it claims that the NPP is seeking to divert attention from the real issues.

These analyses show that The Chronicle and Daily Guide newspapers presented mostly a
negative picture about issues relating to the government in mostly issues relating to Governance,
Economics and Corruption. In the same vein, The Daily Dispatch and The Enquirer newspapers
presented stories with a positive tone towards the government under the categories listed above.
The Enquirer was also quite negative towards the NPP. According to Baron (2003), biased

65



reports influence the public because reports by the news media cannot be verified. He, therefore,
claimed that media report influences interest groups to project their concerns by publishing
positive information and omitting negative information about them. Because news media
influences the public and private, according to Baron, it inspires news sources to provide

information strategically.

5.3.5 Photo, caption, camera angle

Stories can be biased when they are enhanced by photos, captions and camera angle. What they
do to stories is that they either sensational or enhance the message presented (Johnson 2012). To
this end a newspaper house may choose to bias stories by presenting pictures that serve to

present a message that twist the story being told in a certain regard.

The study found out that 103 (30.7%) of the stories did not have sensational photos, caption and
camera angle. Eighty two (82, 24.4%) of the stories had sensational photos, captions and camera
angles, whilst 82 (24.4%) of the stories did not come with photos. This shows that there was
attempt to bias the stories by the newspapers as about one out of three stories had photos that
were sensationalized. There was however some effort to presents pictures that did not bias the
story. The Daily Guide and The Chronicle newspapers had quite a number of stories with
sensational headlines even though a lot more of the stories had photos that were neutral. The
Enquirer and The Daily Dispatch newspapers were quite minimal on sensational photos. (Please

check appendix for examples of such photos).

Brooks et. al. (1992) observed that photos have a way of enhancing the message one puts across,
such that, in the context of this research, it has the potential to bias the story by sensationalizing

66



the message carried in the story. From the study, it was found out that about a third of the stories
had photos that could be said to be sensational which underscore the attempt by the newspapers

to bias their stories by the use of photos and camera angles.

5.4 Hypothesis

The hypothesis formulated was statistically supported. The assumption that the more
sympathetic a newspaper was towards a particular political party the less likely it would be
negative towards that party was supported statistically, leading to the rejection of the null

hypothesis.

5.5 Summary of findings

The research found out that most of the stories were placed at the front pages with quite a
number in the middle pages with only one each at the back page and ‘other’. Quite a number of
stories were published with sensational headlines, and the tone of the reportage was either
negative towards one political party or positive towards the other. Not an appreciable number of

stories were published with sensational photos, captions and camera angles.

67



5.6 Conclusion

This study established that the Daily Guide, The Enquirer, The Chronicle and The Daily
Dispatch newspapers published stories that were quite biased towards one political party or the

other.

As per the findings of this research, one could say that each of the four newspapers was biased
towards the ruling government or the opposition parties. This is because most of the stories were
published with one slant or the other. The Enquirer and The Daily Dispatch were seen to be more
sympathetic towards the incumbent on stories that fell under Governance, Economics and
Corruption, whilst the Daily Guide and The Chronicle were a bit harsh on the government on the

same categories of issues.

Statistically the hypothesis confirmed the differences in the tones of reportage of The Enquirer

and The Daily Dispatch on one hand and Daily Guide and The Chronicle on the other hand.

Issues regarding Health, Elections, Legal and Energy didn’t lend themselves to much attention
as most of the newspapers did less stories under these categories. It was only The Daily Dispatch

that did more stories on Election Issues.

From the ongoing it is right to argue that the four newspapers, Daily Guide, The Enquirer, The
Chronicle and The Daily Dispatch newspapers were quite biased in response to the polarized
nature of our politics along the two major political parties, the NDC and the NPP. This can be
said because it was clear some of the newspapers were clearly positive in their tone towards one

of the parties and negative towards the other as seen from the examples.

68



5.7 Limitations of the study

Findings of this study should be considered while bearing in mind some limitations. One such
shortcoming was in missing newspaper editions. Most of these private newspapers are not doing
well, as such there are days they don’t publish at all (holidays, for example), or they don’t keep
proper records of their editions. So occasionally some of the editions were missing and had to be
replaced by other dates as provided for by this research method. This slightly affected the data

collection process.

Another limitation was in getting related studies that were undertaken in underdeveloped
countries. The study had to largely rely on works from the developed nations whose socio-
cultural backgrounds differ from what pertains in Ghana. This resulted in comparisons of

findings from two contrasting rather than similar socio-cultural settings.

5.8 Recommendations

Although this research has proved that the private press has a role to play in tilting the news in
Ghana, it is equally important to research into how much media personnel understand the term
bias in news coverage and to what extent they bias or present the truth in their work as
journalists. This would help schools and colleges as well as industry to focus on producing

journalists who understand the negative consequences of producing biased news.

To this end the researcher would recommend that Bias In News Coverage be added to the
curricula of Media training institutions so they inform media students before they are confronted

with it in practice.

69



Q 1. Newspaper ID

APPENDIX 1

CODING GUIDE

NUMBER ASSIGNED

CATEGORY

1

Daily Guide

The Enquirer

The Chronicles

2
3
4

The Daily Dispatch

Q 2. Categories of Story

NUMBER ASSIGNED CATEGORY
1 The Economy
2 Electoral issues
3 Governance
4 Corruption

S) Health

6 Legal

7 Energy

Q 3. Month

NUMBER ASSIGNED CATEGORY
1 January

2 February

3 March

4 April

5 May

6 June

7 July

8 August

9 September
10 October

11 November

12 December

70




Q 4. Placement of story

NUMBER ASSIGNED CATEGORY
1 Front page

2 Inside pages
3 Back page

4 Other

Q 5. Headline

NUMBER ASSIGNED CATEGORY
1 Sensational

2 Not sensational
3 Neutral

Q 6. Word Choice and Tone

NUMBER ASSIGNED CATEGORY
1 Positive

2 Negative

3 Neutral

Q 7. Photos, caption and camera angle

NUMBER ASSIGNED CATEGORY

1 Photo sensational
2 Photo not sensational
3 Not accompanied by photo

71




APPENDIX 2

CODING SHEET

SIN 4 5 10 11 | 12
1 Newspaper
ID
2 Category of
story

3 Month

4 Placement of
story

5 Headline

6 Word choice
and tone

7 Photos,
caption,

camera angle

72




NEWSPAPER EDITIONS TO BE ANALYSED

APPENDIX 3

Edition dates to be analyzed in 2014

Month Mon. Tues. Wed. Thurs. Fri.
January 13, 20 7,14 8, 15 2,23 17,24
February 3,24 4,11 SaD 6,241 7,21
March 3, Bl 11, 25 PPTY 20, 27 14, 28
April 7,21 e 4 9,30 10, 24 4,11
May 5,19 6, 13 14, 28 8, 22 9,16
June 2,16 &1 10 Bl 23 19, 26 6, 20
July 21, 28 15, 29 2,23 17,24 4,11
August 11, 25 19, 26 6, 20 14, 28 15, 22
September | 15, 29 9, 16 17,24 18, 25 5,19
October 20, 27 14, 21 8, 15 2,30 17, 24
November |10, 17 4,18 12, 26 13, 20 14, 28
December | 1,29 16, 30 3,24 18, 25 5,19

73




CATALOG OF STORIES

Daily Guide, 13 November, 2014: “AFAG Demo Hits Mahama.”

The Chronicle, 29" October: “AAGBE W)!...AFAG Alleges IMF Has Recommended VAT On

Daily Guide, 2" August, 2014: “We Are In Crisis—Bawumia.”

The Daily Dispatch, 14 July, 2014: “Ghana Is Not In Crisis—Government.”

The Enquirer, 3 July, 2014: “Ghana Is Not A Failed State.”

The Enquirer, 8 Jan. 2014: “My Brother Must Pay His Debt.”

Daily Guide, 8 Jan. 2014: “Pay Your Debt, Mahama Tells Brother.”

The Enquirer, November 20, 2014: “Nations Future Bright—Finance Minister Assures.”

The Chronicle, November 7, 2014: “Looting Gang Left Off The Hook...As Millions Go Down

The Drain At STMA.”

The Chronicle—January 9, 2014: “NDC On Borrowing Spree...Increases Ghana’s Debt From

$8bn To $23bn. Government Blames It On Election Petition.”

Daily Guide, February 19, 2014: “Rambo Gbevlo On Rampage.”

Daily Guide, March 19, 2014: “Mahama, Ministers Are Liars.”

Daily Guide, January 31: “Bishop Blasts Mahama.”

The Chronicle, February 13: “NDC Has Failed Ghanaians—Ambassador Designate.”
The Enquirer, March 14, 2014: “Pure Evil Plan Against Mahama.”

The Chronicle, July 2, 2014: “Economy Now Bankrupt.”

The Enquirer, April 29, 2014: “Mahama Throws Challenge...As He Calls On Political And
Social Groupings To Play Their Roles Effectively To Eliminate Socio-Economic Inequalities.”

74



University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

= i

'JRRIYANLAYIL




c
9
-

©
Q
(@)
-
(O]
(&)
©
o
(7]
O
>

=
o
=

c
@®
C
®

e

O

Y—
o
>

=
(7]
| S
o

=
C
)




University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

3 DGIeS

on Elech




University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh




GNA INFORM ;| DOC

ilyGus

Inflation Figures
Cooked -Bawumia

TE\T DEF

Friday, August, 22, 2014 ||nu.‘l'6/14 Ghana's Favourite Newspaper ancr' GHC2.50




P

Bt E

Face Of
= - P
Prostitution
VOLUME 36 NO:031 MONDAY EDITION 8TH AUGUST, 2014

[ =See Page 6

facebook.com/thedailydispatchgh

((((IN BRIEF

TAIMAKOS
ADVICE T
SADA

Renowned  environ
talist Hajia Dr. Sala
Ibrahim Taimako is a
the Savannah Accele
Development Autt
(SADA), in its quest
forested north, to cor
partnering with cil
who have track reco
plantations and su
them to establish mor
She said if SADA
wants to realise its 1
much earlier than tho
itbehoves managemer
the Board of the Auth
lodglve adequate fing
and logistical suppo
individuals to ests
mango, cashew, teak
cassia plantations.

e
Turn to page 2 for full si

Call: 0302900880 / 0205797979

L A




W e i el P IPa

A "_.f. yata /

Ghana's Favourite Newspaper | Price GH¢2.50

I
A

Wednesday, April 30,2014 | Issue 098/14 ‘

. mgson pra_féi‘s

-

R 7 .
N




 VOL:24 NO,062 WEDNESOAY, APRIL2, 2014 GHe 260 UK £ 0.

_ |

RUMman

§



Favourite Newspaper

Humado
Approv

No Show
. | GH¢835m
At Rawlings GYEEDA

e AR b= B payment

Da

e ——————r e —

Friday, October 10, 2014 | Issue 238/1

| Price GH¢2.50

|
]



University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

i




University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

Thursday,

Linda 1!1;
ﬁmﬂ\lﬂ\l&
%;koﬂa‘




October 31, 2014 | Issue 256/14
M.NiSter

N N y

E"llbe\h Olosu -Adjare receiving Joy a I

DM‘ Dloduc(s lrom Samuel t\mm

Friday,

-‘ on pages
b 2&3



University of Ghana http://ugspace.ug.edu.gh

87



R | :

XA TNPORM /DOCUMENT DEFT:

mede

Friday, August, 29, 2014 | Issue 202/14 ww.dailyguideghana.com | Ghana's Favourite Newspaper | Price GHe2.50

Od..‘\_ 11 = _ ’
Trouble Over

World C Cup Scandal Probe

IATIONAL CHURCH



BIBLIOGRAPHY

Adams, A. (2014). “Looting Brigade Strikes Again... ‘AG Does Not Care About Government
Cases’. The Chronicle, Wednesday April 2.
Adams, A. (2014). “Looting Gang Left Off The Hook.” The Chronicle, Friday November 7.

Adenira, R. O. (2014). “Confusion Over IMF Bailout.” Daily Guide, Friday August 1.

Adeniran, O. R. (2014). “Let’s Chop...$120m Oil Cash—NDC. Daily Guide, Monday May 5.

Agyei, M. A. (2014). “...and Ankrah wept.” The Chronicle, Friday August 22.

Amendahe, F. K. (2005). Notes on Educational Research (Mimeo). Cape Coast: Unpublished.

Amponsah P. N. (2012). The Daily Graphic coverage of presidential campaigns in Ghana, 1992-
2004.
Anand, B., Di Tella, R. & Galetovic, A. (2007). Information or Opinion? Media Bias as Product

Differentiation.

Ansah, P. A. V. (1991). ‘The Life and Work of Kwame Nkrumah’, in Papers of a Symposium
Organized by the Institute of African Studies, University of Ghana, Legon.

Assor S. (2014): “Anti-Corruption Crusader Hails Mahama.” The Enquirer, Wednesday
October 22.

Atkeson, L. R. & Krebs, Y. B. (2008). Press Coverage of Mayoral Candidates—University of
New Mexico.

Awuabh, J. (2014). “Greedy Thieves.” Daily Guide, Monday February 17.

Baran, J. S., & Davis, D. K. (2003). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and
Future. 3" ed. Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
Baron, D. P. (2003). Competing For The Public Through The News Media.

Bithereyst, Daniel and Meeers, Phillipe (2011). The Political Economy of Audiences. In

89



J.Wasco, G. Murdock & Sousa, H. (Eds.). The handbook of Political Economy of
Communication. Oxford: Wiley-Blackwell. Pp. 415-434.
Boadi S. (2014): “Mahama Has Failed.” Daily Guide, Thursday October 23.

Boye, M. (2014). “Bawumia Deflated On Cocoa Politics.” The Enquirer, Friday August 29.

Brook, B. S., Kennedy, G., Moen, D. R., & Ranly, D. (1992). News Reporting and Writing. 4%
ed. New York, USA: St. Martins Press.

Bryant, J. & Miron, D. (2004). ‘Theory and Research in Mass Communication’, Journal of

Communication, 54, 662—704.
Chiang, C. F. (2007). Sources of Media Bias.
Chiang C. F. & Knight B. (2008). Media Bias and Influence: Evidence from Newspaper
Endorsements.
Daily Guide (2014). “World Cup Scandal...Cooks Grab $67,000.” Friday, August 29.
Daily Guide (2014). “Corruption Hits Roof Top.” October 7.

Daily Guide, 2014: “Government Sacks Workers For IMF Bailout.” Friday 9 May

Daily Guide (2014). “We Are In Crisis—Bawumia.” August 2.

Daily Guide (2014): “Rot At National Service: NSS Director Grabs Five Mansions in Four
Years.” Thursday, October 30

Daily Guide (2014). “Pay Your Debt, Mahama Tells Brother.” Tuesday, January 8.

Daily Guide (2014). “Bishop Blasts Mahama.” Friday, January 31.
Daily Guide (2014): “Missing Tier 2 Pension Fund.” Friday, Nov. 7
Daily Guide (2014): “Mahama Hot...BOG Cooked Figures—IMF.” Friday, October 10.

Daily Guide (2014). “AFAG Demo Hits Mahama.” Thursday, November 13.

Daily Guide (2014). “Petrol Price Hikes: No End In Sight. Thursday, April 3.

90



D’Angelo, P. (2002). News Framing as a multi paradigmatic research program: A response to
Entman. Journal of Communication, 52, 870-888.

Durante R. and Knight B. (2010). Partisan Control, Media Bias, and Viewer Responses:
Evidence from Berlusconi’s Italy.

De Vreese, C. H. (2003). ‘Television Reporting of Second-order Elections’, Journalism Studies,
4, 183-98.

Ekwelie, S. (1971). The Press and Nationalism in Ghana. Legon: Unpublished.

Entman, R. M. (1993). ‘Framing: Towards Clarification of a Fractured Paradigm’, Journal of

Communication, 43, 51-58.

Entman, R. M. (2004). Projections of Power: Framing News, Public Opinion, and US Foreign
Policy.Chicago, IL: University of Chicago Press.

Entman R. M. (2006). Framing Bias: Media in the Distribution of Power.

Gadzekpo, A. (2007). Fifty years of the media’s struggle for democracy in Ghana: legacies and
encumbrances.

Gamson, W. A. (1989). "Reflections on The Strategy of Social Protest” Sociological Forum 4,
no.3 (September 1989): 455-467. Langson Library Call Number: HM 1 S6767

Goffman, E. (1974). Frame Analysis. New York: Harper & Row.

Gyebi, E. (2014). “Ministers Greedy and Lazy... Azorka Charges on Mahama’s Men.” The
Chronicle, Wednesday November 6.

Hallin, D. C. & Mancini, P. (2004). Comparing Media Systems: Three Models of Media and
Politics.New York: Cambridge University Press.

Hofstetter, C. R. (1976). Bias in the News: Network Television Coverage of the 1972 Election
Campaign. Columbus, OH: Ohio State University Press.

lyengar, S. (1991). Is Anyone Responsible? How Television Frames Political Issues. Chicago,
IL: University of Chicago Press.

Johnson, M. (2012).Bias in News Sources.www.mediasmart.ca (accessed July 14, 2015)

Karikari, K. (2000). ‘“The Press and the Law on the Twilight of Colonial Rule in Ghana’, in

91


http://www.mediasmart.ca/

Karikari, K., & Kumado, K. The Law and the Media in Ghana. University of Ghana,
School of Communication Studies.

Kubi, V. (2014). “Mahama, Ministers Are Liars.” Daily Guide, Wednesday March 19.

Kuypers J. A., Stephen D. Cooper S. D. (2005). A Comparative Framing Analysis of Embedded
and Behind-the-Lines Reporting on the 2003 Iraq War.

Larcinese, V., Puglisi, R. & Snyder, J. M. (2007) Partisan bias in economic news: evidence on
the agenda-setting behavior of U.S. newspapers. PSPE working papers, 07-2007.
Department of Government, London School of Economics and Political Science, London,
UK.

Mathworld (2011). Hypothesis Testing.http://mathworld.wolfram.com/HypothesisTesting.html
(accessed September 12, 2015)

Moemeka, A. (1991). Local radio: Community education for development in the module on
development communication. Nairobi: Africa Council for Communication Education.

Mosco, V. (2009). Political Economy of Communication. London: SAGE.
Nanor, D. (2014). “Rambo Gbevlo On Rampage.” Daily Guide, Wednesday February 19.

Nanor, D. & Adams, A. (2014). “Economy Now Bankrupt.” The Chronicle, Wednesday, July 2.

Odoi, S. L (2014). “$3bn Chinese Fiasco...As Gov’t Fails To Pay Commitment Fees.” The
Chronicle, Thursday July 17.

Organization for Economic Co-operation and Development (2011). Glossary of Statistical
Terms.http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp? 1D=534 (accessed July 1, 2015).

Press  Reference  (2010). Ghana Press, Media, TV, Radio,  Newspapers.
http://www.pressreference.com/Fa-Gu/Ghana.html (accessed September 11, 2015).

Press  Reference  (2011). Ghana Press, Media, TV, Radio, Newspapers.
http://www.pressreference.com/Fa-Gu/Ghana.html (accessed September 11, 2015).

Reese, S. D., Gandy Jr, O. H. & Grant, A. E., eds. (2001). Framing Public Life: Perspectives on
Media and Our Understanding of the Social World. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum

Associates.
Sarfo-Adu, K., Amponsah, P. F. & Addo-Danquah, R. G. (2015). Bias in Headlines: Evidence

92


http://mathworld.wolfram.com/HypothesisTesting.html
http://mathworld.wolfram.com/HypothesisTesting.html
http://stats.oecd.org/glossary/detail.asp
http://www.pressreference.com/Fa-Gu/Ghana.html
http://www.pressreference.com/Fa-Gu/Ghana.html

from Newspaper Coverage of the 2012 Ghana Presidential Election Petition.
Stromback, J. and Aalberg, T. (2008). Election News Coverage in Democratic Corporatist
Countries: A Comparative Study of Sweden and Norway.

Stemler, S. (2001). Practical Assessment, Research and Evaluation—An overview of Content
Analysis. http://PAREonline.net/getvn.asp?v=7&n=17 (accessed August 7, 2015).

Semetko, H. A. & Valkenburg, P. M. (2000). Framing of European Politics: A Content Analysis
of Press and Television News. Journal of Communication, 50(2):93-109.

Severin, W. J., & Tankard, J. W. (2001).Communications Theories: Origins, Methods, and Use
in the Mass Media. New York: Longman.

Tankard, Jr., J. W. (2001). ‘The Empirical Approach to the Study of Media Framing’, in Reese,
S. D.,Gandy Jr, O. H. & Grant, A. E., eds, Framing Public Life. Perspectives on Media

And Our Understanding of the Social World. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum
Associates.

The Chronicle (2014). “NDC On Borrowing Spree...Increases Ghana’s Debt From $8bn To
$23bn. Government Blames It On Election Petition.” Thursday, January 16.

The Chronicle (2014): “AAGBE W)!...AFAG Alleges IMF Has Recommended VAT On
Petrol...But Ato Forson Denies Claim.” Wednesday October 29.

The Chronicle (2014). “NDC Has Failed Ghanaians—Ambassador Designate.” February 13.

The Chronicle (2014): “Hands off Pension Till—Nana Addo tells Mahama.” Wednesday,
December 10.

The Chronicle (2014). “IMF Bailout Can’t Solve Ghana’s Economic Woes.”—Moseys.
September. 11

The Chronicle (2014). “Investors Lose Faith In Economy. Monday, March 31.

The Chronicle (2014): “Ministers Greedy and Lazy... Azorka Charges on Mahama’s Men.”
Wednesday , November 5.

The Chronicle (2014): “Ghana To Produce Fuel From Plastics.” Tuesday, January 21.

The Chronicle (2014): “Power Play Over Ghana Gas.” Tuesday, August 12.

93


http://pareonline.net/getvn.asp?v=7&n=17

The Chronicle (2014): “Cash For Ebola Locked Up.” Tuesday, July 29.

The Chronicle (2014). “Prosecute them all...AFAG Demands.” Friday, August 1.

The Chronicle (2014): “Government Lawyers On Strike.” Thursday, October 9.

The Daily Dispatch (2014) “Ghana Is Not In Crisis—Government.” Monday, 14 July.

The Daily Dispatch (2014). “Mahama Has A Fair Chance of Keeping Economy Afloat.” Monday
January 6.

The Daily Dispatch (2014). “Who Are Those ‘Chopping’” The Cash?” Monday, August 18.

The Daily Dispatch (2014). “Ghana’s Best Bet Is with The IMF.” 30 September.

The Daily Dispatch (2014): “All you need to know about: The Pension Reforms Wahala.”
Tuesday, November 4.

The Daily Dispatch (2014): “Trouble ‘Dey’ Come As Dismissed Ministers Refuse To Vacate
Bungalows.” Tuesday, October 7.

The Daily Dispatch (2014): “How Secret Gov’t Accounts Were used To Pay For Baby Items.
Wednesday, January 8.

The Daily Dispatch (2014): “Betty Ordered Payments To Woyome.” Friday, August 1.

The Daily Dispatch (2014): “National Health Insurance Authority Suspends 3 Health Facilities.”
Friday, August 1.
The Daily Dispatch (2014). “EC’s Voters Register Correct.” Monday, January 13.

The Daily Dispatch (2014). “Sending Supporters to Brazil—Who In Gov’t Is Inflating The
Cost?” Thursday, February 6.

The Enquirer (2014). “Pure Evil Plan Against Mahama.” Friday, March 14.

The Enquirer (2014). “Minority Jabs Gov’t Over The State Of The Economy.” Wednesday,
April 9.

%94



The Enquirer (2014). “Mahama Throws Challenge...As He Calls On Political And Social
Groupings To Play Their Roles Effectively To Eliminate Socio-Economic Inequalities.”
April 29.

The Daily Dispatch (2014): “Over 45,000 Cannot Vote In 2016.” Tuesday, November 25.

The Daily Dispatch (2014): “Afari-Gyan Threatened By NPP Guru.” Friday, November 28.

The Enquirer (20140. “Mahama Explains IMF.” September 24.

The Enquirer (2014). “Ghana Is Not A Failed State.” Thursday, July 3.
The Enquirer (2014). “My Brother Must Pay His Debt.” January 8.
The Enquirer (2014) “Nations Future Bright—Finance Minister Assures.” November 20.

The Enquirer (2014). “Gov’t On Track.” Friday, March 28

The Enquirer (2014): “Strikes Are Being Fuelled By People Due For Retirement Next Year,
says Imani Ghana.” Nov 6.

The Enquirer (2014): “NPP Diverts Attention.” January 14.

The Enquirer (2014): “NSS Won’t Collapse Under Mahama... Kpessah Whyte.” Friday,
October 31.

The Enquirer (2014). “Impending Reshuffle—M inisters Sit On Tenterhooks,” Wednesday
April 30.

The Enquirer (2014): “Moves To Hang NHIS Boss Flops.” Wednesday, October 1.

The Enquirer (2014): “Jail Awaits Woyome.” Thursday, July 31.

Wimmer, R. D. & Dominick, J. R. (2010). Mass Media Research: An introduction.

9"ed.Belmont; Thomson Wadsworth.

95





